Nijkerkse foodopleiding breidt aanbod verder uit

NIJKERK – Food Academy Nijkerk (FAN) start na de zomer met een opleiding die jongeren en zij-instromers klaarstoomt voor de foodlogistiek. De opleiding vult de bestaande mbo-opleidingen ‘foodtechniek’ en ‘foodoperator’ aan.

Met de uitbreiding van het opleidingsaanbod speelt FAN in op opleidingswensen van food- en foodgerelateerde bedrijven uit de regio Nijkerk, vertelt voorzitter Martine Onderdijk. “Veel bedrijven hebben koel-vriesopslag of palletplaatsen voor goederen, met steeds complexere interne en externe logistieke stromen. Die logistiek in een foodomgeving vraagt aanvullende vaardigheden van medewerkers. Daar gaan we ze in opleiden.”

Over de FAN
De FAN biedt BBL-opleidingen aan op mbo-niveau 2, 3 en 4. Studenten werken in de praktijk bij regionale foodbedrijven en krijgen les van Aeres MBO over bijvoorbeeld hygiëne, voedselveiligheid en de PLC-besturing van productielijnen. Bij de FAN zijn 24 foodbedrijven uit de regio Nijkerk (Barneveld, Zeewolde, Ermelo, Harderwijk, Bunschoten-Spakenburg, Voorthuizen en Putten) betrokken. “We zijn de FAN gestart omdat bestaande opleidingen niet goed aansloten op de praktijk in de foodsector. Ook merkten we dat de instroom in de sector achterbleef, terwijl er juist veel werkgelegenheid is. Met een opleiding dichtbij huis waarbij studenten meteen salaris krijgen, maken we het aantrekkelijker om voor een carrière in de foodsector te kiezen. In de compacte lesgroepen is maatwerk mogelijk en ligt de focus op de praktijk, waardoor de opleiding ook geschikt is voor wie niet zo makkelijk leert.”

Trots
Sinds de start in 2019 heeft de FAN mooie stappen gezet volgens Onderdijk, in het dagelijks leven Director Sustainability bij 2Sisters Storteboom. “De eerste twee lichtingen studenten heeft het diploma behaald en een deel studeert zelfs verder. Maar we geven bijvoorbeeld ook trainingen voor Poolse productiemedewerkers. Daarmee bieden we doorgroeimogelijkheden aan arbeidsmigranten en helpen we ze om – als ze dat willen – hier een toekomst op te bouwen.”

Ook is de samenwerking tussen de aangesloten bedrijven toegenomen. Een mooi voorbeeld? Toen Zwanenburg Food Group haar productielocatie voor soep en knakworsten in Voorthuizen sloot, organiseerde het Veluweportaal samen met de FAN een bustour voor medewerkers die hun baan kwijtraakten. Zij konden zo kennismaken met regionale werkgevers. “Alleen krijg je dat niet voor elkaar”, zegt Onderdijk. “Op dezelfde manier zie ik ook kansen om bijvoorbeeld als cluster samen te werken met kennisinstellingen rond Wageningen. De innovaties die daar vandaan komen, moeten in de praktijk getest worden. Daar kunnen de lidbedrijven van de FAN een mooie rol in spelen. Het helpt dan dat je één loket hebt voor zulke vraagstukken.”

De komende jaren willen de FAN-leden samen nog meer laten zien hoe gevarieerd en uitdagend het werk in de foodsector is. “Je werkt hier altijd in een brandschone omgeving, met de nieuwste technieken. En als je door de supermarkt loopt, zie je producten waar je zelf aan gewerkt hebt”, vult Wim van Rijn, directeur van Hazeleger Kaas uit Barneveld aan. “En dat verhaal moeten we nog veel beter uitdragen. Bedrijven die zich willen aansluiten bij de FAN zijn welkom”, geeft Van Rijn aan. “Als lid van de FAN kan je meedenken over de inhoud van de opleidingen. Ook voor je netwerk is het een aanrader. We ontmoeten elkaar regelmatig en wisselen dan ervaringen en kennis uit over vraagstukken waar we allemaal mee te maken hebben. Meer weten? Neem gerust contact op.”

www.foodacademynijkerk.nl

Geplaatst op: 11-04-2023