‘Liever goed contact dan een vet contract’

NIJKERK – In de zomer van 2018 zegde Mieneke van de Pol haar baan op om zich voor honderd procent te focussen op haar snelgroeiende onderneming Ropaflex, dat bedrijfs- en werkkleding levert aan een diverse klantenkring. Van de visboer in Spakenburg tot het personeel van een landelijke hotelketen.

Uit wat voor nest kom je?
Mijn ouders zijn geen van beide ondernemers, maar mijn opa had vroeger een fouragehandel in Nijkerkerveen. En mijn overgrootouders hadden een bekende bakkerij annex kruidenierswinkel in Nijkerk. Er zit dus zeker ondernemersbloed in mijn familie. Ik was zestien jaar lang enigst kind, daarna werd mijn zusje geboren, echt een nakomertje. Mijn ouders verhuisden op mijn negende van Nijkerk naar een boerderij aan de rand van Zwartebroek. We hebben daar twee jaar gewoond en zijn daarna terug verhuisd naar Nijkerk. Op een paar jaren na heb ik sindsdien altijd hier gewoond.

Hoe zag jouw carrièrepad er uit na je studie?
Na mijn studie Commerciële Economie en een post-hbo Management ben ik de paardenwereld ingestapt. Ik ben altijd een groot paardenliefhebber geweest en kreeg een baan aangeboden als groom. Dat hield in dat ik de vaste verzorger was van de paarden van drie kinderen, en ik hielp waar nodig bij hun trainingen en wedstrijden die ze reden – onder meer op internationale concoursen. Een fulltime job waar ik een aantal jaar veel plezier aan heb beleefd. Maar er kwam een moment dat ik toch wat met mijn studie wilde gaan doen.
Een commerciële functie in het bedrijfsleven.
Klopt. Ik vond een baan als accountmanager bij een uitzendbureau, waar vacatures voornamelijk werden ingevuld met buitenlandse werknemers. Leuk werk, maar ik werd er wel een beetje moe van als een lasser die ik geplaatst had weer niet op tijd kwam opdagen. Ik heb mijn cv online gezet en werd gebeld door Covebo voor een functie bij Alldoorco; een Nijkerks bedrijf dat deur- en parkeersystemen ontwerpt, produceert, levert en monteert. Als accountmanager van de service- en onderhoudsafdeling heb ik zes jaar lang het hele land doorgereden om het contact met de klantenkring te onderhouden. Ik heb daar ontzettend veel geleerd en veel mensenkennis en ervaring opgedaan.

De partner van Mieneke, Stephan van den Ham, was destijds eigenaar van sportwinkel Sport2000 in Nijkerk. Naast sportkleding zagen ze de belangstelling voor bedrijfskleding groeien. Samen gingen ze in 2016 van start met de nieuwe onderneming Ropaflex.

Hoe zag die samenwerking eruit?
Stephan had de winkel er nog bij, ik had mijn baan bij Alldoorco. We deden Ropaflex erbij in de avonduren en weekenden. Maar het samenwerken was geen succes. Stephan kreeg de kans op een uitdagende baan en ik ben doorgegaan met Alldoorco. Het werd steeds drukker. Intussen was onze dochter geboren en inmiddels is daar in maart 2018 onze tweede bijgekomen. In de zomer heb ik definitief afscheid genomen van Alldoorco en ben ik fulltime als ondernemer aan de slag gegaan.
Hoe gaat het met Ropaflex anno 2019?
De klantenkring groeit en is heel divers. We hebben alles in huis en verzorgen bedrijfskleding voor het bouwbedrijf in Nijkerk tot het personeel van zorginstellingen en hotels. Bovendien doen we druk- en borduurwerk in eigen beheer, waardoor we heel snel kunnen schakelen. Het gaat eigenlijk heel erg goed.

Wat voor ondernemer ben jij?
Ik ben niet iemand die loopt te schooien om nieuwe opdrachten te krijgen. Hou niet van gladde verkoooppraatjes, maar ben meer gericht op een goed contact dan op een vet contract, om het zo maar eens te zeggen. Want als er geen klik blijkt te zijn, neem ik liever m’n verlies dan dat we doormodderen. Ik luister naar mijn gevoel en doe álles voor mijn klanten. Daarin ga ik ver. Ik wil optimaal flexibel blijven, en dat onderscheidt Ropaflex van vergelijkbare bedrijven. Het vormt tegelijkertijd een valkuil voor mij op persoonlijk vlak, want hoe vind je de balans tussen hoe je je onderneming wilt blijven runnen en een gezond privéleven. De enige manier waarop ik dat kan gaan doen, is door mijn team uit te breiden per 1 maart.

Wat zijn je ambities voor de toekomst?
De komende twee jaar blijven we nog op deze locatie aan de Ampèrestraat, daarna zal er wellicht behoefte zijn aan een grotere showroom. Voorheen deden we alles uit boeken, maar we breiden steeds meer uit met een fysieke collectie, zodat klanten kunnen zien wat de mogelijkheden zijn. We zijn recent gestart met een mobiele showroom met de kledingcollectie van het merk Mascot Workwear. Op afspraak komen we langs op locatie. Zeker bij grote bedrijven is dat vaak sneller dan dat een team langs moet komen in onze showroom. Sinds ik mijn baan heb opgezegd en mijn focus helemaal bij Ropaflex ligt, groeit de klantenkring harder dan voorheen. Ik heb het geluk dat ik familie heb die veel kunnen oppassen en bijspringen. Maar ik plan wel eens dagen dat ik in mijn agenda kijk en denk: hoe ga ik dat ooit doen? Slaap is voor mij heel belangrijk, ik heb het sporten weer opgepakt en ik probeer voldoende tijd door te brengen met mijn kinderen, familie en vrienden. Het is nog niet helemaal in balans, maar ook daar wordt hard aan gewerkt!

h ropaflex.nl

Geplaatst op: 28-02-2019