Dit zijn de trends op de Nijkerkse kantorenmarkt

NIJKERK – De manier waarop we bureauwerk doen verandert. Vijf dagen onder een systeemplafond? Mwoah. En in de file voor een baan? Liever niet. Dat heeft impact op de Nijkerkse kantorenmarkt, merkt Nick de Boer van Domicilie.

De coronapandemie is een belangrijke gamechanger geweest, ziet de bedrijfsmakelaar. Werknemers ontdekten dat je thuis ook prima kan werken. Ongestoord, in je eigen ritme en zonder lange reistijd. En dus willen de meesten niet fulltime terug naar kantoor.

Maar er is meer aan de hand, geeft De Boer aan. “Wat ook meespeelt, is de overloop vanuit steden zoals Utrecht en Amersfoort richting Nijkerk. Mensen die hier in de buurt komen wonen en werken, maar wel de flexibiliteit van de stad gewend zijn. Ook nieuwe generaties die de arbeidsmarkt opkomen, zoeken die flexibiliteit.”

Van werk- naar ontmoetingsruimte
Die groeiende behoefte aan flexibiliteit heeft zijn effect op de kantorenmarkt. Bedrijven ruilen grote kantoorpanden in voor kleinere kantoren. Bovendien zoeken ze een ander type kantoor. “Het traditionele kantoor had werkplekken of een kantoortuin, vergaderruimtes en een kantine. Het nieuwe kantoor heeft een grotere diversiteit aan ruimtes. Een bar doet het ineens heel goed op kantoor bijvoorbeeld. Maar ook informele zitjes en werkplekken.”

Hij ziet dat verhuurders in toenemende mate bereid zijn om mee te denken in de aanpassing van kantoorruimtes naar zulke ontmoetingsplekken. “Ook omdat het wat doet met de waarde en huurprijs van een pand. Soms worden investeringen samen gedaan met huurders. Vaak wordt ook meteen het kantoor verder verduurzaamd. Label C is nu al verplicht, maar reken maar dat we straks naar B of zelfs A gaan. Als je dan toch verbouwt, kun je het beter goed doen.”

Niet elke stadstrend waait over
Waar in grote steden bedrijfsverzamelkantoren met flexplekken steeds populairder worden, ziet De Boer op dat vlak beperkte vraag in Nijkerk. “Dat is handig als je klein woont. Hier in Nijkerk hebben de meeste mensen thuis een eigen werkkamer. Dan is er weinig meerwaarde om in zo’n verzamelkantoor te gaan zitten. Bovendien hangt er vaak een stevig kostenplaatje voor de werkgever aan vast.”

Kansen voor horeca
Waar De Boer dan nog eerder in gelooft, is dat restaurants en cafés dat gat in de markt vullen. “Die zouden met een paar flexplekken extra omzet kunnen draaien in de daluren. Daar moet dan wel een verdienmodel aan gekoppeld zijn, bijvoorbeeld in de vorm van een strippenkaart. Want van twee kopjes koffie en een tosti die zo’n flexwerknemer afrekent, kun je als horecaondernemer niet leven.”

Het Nijkerkse makelaarskantoor ziet dat verhuurders, beleggers en werkgevers worstelen met alle veranderingen in de markt. “Waar doe je op dit moment goed aan? Daar sparren we veel over met opdrachtgevers. We zijn meer en meer strategisch vastgoedpartner van ondernemers, waarbij we meedenken over kansen en nieuwe kantoorconcepten. Daarmee wordt onze rol als makelaar en matchmaker alleen maar interessanter!”

www.domicilie.nl

Geplaatst op: 04-06-2024