Vastgoedman Cees Kraaij is onverminderd gedreven

NIJKERK – Pensioen? Cees Kraaij moet er niet aan denken om zijn dagen te slijten op de golfbaan. Laat hem maar lekker bezigblijven met zijn vastgoed in Nijkerk.

Genoeg om handen ook. Want door de jaren heen bouwde Kraaij met zijn bedrijf Recalux Vastgoed een aardig portfolio op. Denk aan Sportschool M&M The Next en het kantorengebouw achter Hart van Holland. Maar ook het unieke project ‘de Poort van Nykerck’ staat op zijn naam. Lef kun je hem niet ontzeggen. Alle panden zijn voor eigen risico en rekening gebouwd. De huurders vond hij er pas later bij. Hoe het komt dat bijna al die meters ingevuld zijn, terwijl er elders toch behoorlijk wat leegstand is? Volgens Kraaij zit het geheim voor een belangrijk deel in het gezonde binnenklimaat. “Al mijn panden zijn voorzien van een hoogwaardige klimaatinstallatie, die de lucht binnen continu ververst. Daardoor is het aan het einde van de dag nog net zo fris als wanneer je ’s ochtends binnenstapt.”

En dat is belangrijk, want een ongezond binnenklimaat dempt de productiviteit van medewerkers en draagt bij aan een hoger ziekteverzuim. “Mensen die contactlenzen dragen of bijvoorbeeld bronchitis hebben, merken dat als eerste. Ik snap niet dat er nog steeds zo weinig aandacht voor is. In de meeste bedrijfspanden zit je aan het einde van de dag gewoon in je eigen stank. Een raam open is echt niet genoeg”, zegt Kraaij.

Passie voor techniek
Wie even met Kraaij praat merkt: hij is enthousiast over vastgoed, maar de liefde voor techniek gaat nog een stapje verder. Daar liggen ook zijn roots. Kraaij werd geboren in Nijkerkerveen. Zijn ouders runden een agrarisch bedrijf. Op zijn zestiende liet Kraaij de koeien achter zich en trok hij naar Amsterdam. Daar ging hij bij de marine aan de slag als scheepswerktuigkundige en later ook als kikvorsman. Sleutelen in de machinekamer, maar ook diepzeemijnen ontmantelen, op volle zee de schroef van een schip vervangen; dat soort werk.

“Je bent dan echt op jezelf aangewezen. Je gaat de confrontatie met jezelf aan en kan je nergens achter verschuilen. Dat heeft altijd wel als een rode draad door mijn carrière heengelopen”, blikt Kraaij terug. “Ik heb geen kruiwagens gehad. Heb altijd alles zelf gedaan. Dat is volgens mij ook wat ondernemers onderscheidt, of ze nu in loondienst werken of eigen baas zijn. Je moet gegrepen zijn door wat je doet en boven het gemiddelde uitsteken.” Na zijn periode bij de marine werkte Kraaij voor een aantal technische handelsbedrijven. Daarna sleutelde hij jarenlang en wereldwijd aan turbines, voordat hij in de jaren zeventig Hoofd Technische Dienst van het Utrechtse winkelcentrum Hoog-Catherijne werd en daar later toetrad tot de directie. “Daar deed ik mijn eerste ervaring met onroerend goed op. Het was een topfunctie. Maar na verloop van tijd was het nieuwe eraf en begon het te knellen. Ik had er niet meer de vrijheid die ik eerder had. Dan moet je volgens mij niet blijven zitten omdat je het goed hebt.”

En dus begon hij aan een nieuw avontuur. Dit keer als eigen baas. Kraaij kocht in 1992 een Haags bedrijf dat de luchtkwaliteit in kantoren kon meten en verbeteren door middel van klimaatinstallaties. Hij bouwde het uit en haalde het hoofdkantoor naar Nijkerk. Ondertussen kwam ook de kans voorbij om een stuk grond te kopen op bedrijventerrein Arkervaart. Kraaij ontwikkelde een plan. Van het een kwam het ander en de rest is geschiedenis.

Sterk rechtsgevoel
Inmiddels is ook zijn zakelijke rechterhand, Lisette van de Loo, aangeschoven. Hoe zij haar werkgever zou typeren? “Cees is heel begaan met zijn huurders. Hij zal ze nooit in de steek laten. Hij is eerlijk en betrouwbaar en verwacht dat ook van anderen. Als je dat niet bent, heb je wel een probleem bij Cees.” Principes nemen sowieso een belangrijke plaats in bij Kraaij. Zo heeft hij een broertje dood aan verspilling. “Ik kan er gewoon niet mee leven dat in onze panden onnodig energie verbruikt zou worden. Daarom heb ik overal led-verlichting laten plaatsen. Daar word ik zelf niet beter van. Sterker nog, mijn rendement gaat erdoor omlaag. Maar ik voel me er goed bij en dus doe ik het.”

Wat hem drijft om op deze leeftijd nog door te gaan? Zelf houdt Kraaij het op het ondernemerschap dat in zijn genen zit. Zijn broers kozen voor het ondernemerschap, en ook zijn kinderen zijn eigen baas. “Wat ik doe voelt niet als werken. Ik vind het heerlijk om bezig te zijn en nieuwe dingen te doen. Ik wil nieuwe mensen blijven ontmoeten. Dat verrijkt je leven enorm. Ik moet er niet aan denken dat elke dag hetzelfde zou zijn. Daar zou ik zielsongelukkig van worden.”

Toekomstplannen
Natuurlijk, hij werkt wel minder dan in het verleden. “We hebben het hier zo georganiseerd dat ik weg kan als ik dat wil. Als ik veertien dagen naar Spanje ga, merkt niemand dat. Kwestie van goede afspraken maken met aannemers, onderaannemers en zzp’ers. Wij kiezen daarin voor kwaliteit. Onze partners zijn niet het goedkoopst, maar je kunt er wel op bouwen. Dat is belangrijk. Daarnaast kan ik het werk dat er allemaal ligt met een gerust hart aan Lisette overlaten.”

Hoe hij de toekomst voor zich ziet? Zo lang hij gezond blijft, gaat Kraaij nog wel even door. Plannen voor nieuw zakelijk vastgoed heeft hij niet. De kantorenmarkt is toch wel structureel veranderd door de economische crisis, analyseert de Nijkerker. “Ik zou ondernemers met een spaarpotje dan ook niet adviseren om in zakelijk vastgoed te stappen. Zeker niet als pensioenvoorziening. Je kunt tegenwoordig beter een rijtje huizen kopen. Als er dan een huurder vertrekt, weet je zeker dat je binnen 24 uur een ander hebt gevonden.”

Geplaatst op: 08-05-2017