Bedrijven moeten wachten op energie

NIJKERK – Bedrijven in de gemeente Nijkerk moeten de komende jaren rekening houden met schaarste op het elektriciteitsnetwerk. Een nieuw onderstation moet de problemen oplossen, maar het duurt waarschijnlijk nog jaren voordat dat station er staat.

Tot die tijd realiseert netbeheerder Liander geen geen nieuwe grootverbruikaansluitingen in de gemeente Nijkerk. Een kleinzakelijke aansluiting (3 x 80 ampère) is meestal nog wel mogelijk. Dat meldt de gemeente Nijkerk in een nieuwsbrief aan ondernemers.

Omdat de uitbreiding van het elektriciteitsnet op zich laat wachten, zoeken netbeheerders naar tijdelijke tussenoplossingen. Zo wordt op dit moment onderzocht of het mogelijk is om bedrijven te belonen wanneer ze op drukke momenten hun energieverbruik verminderen. Dit zogenoemde ‘spitsmijden’ moet ervoor zorgen dat een deel van de bedrijven die nu op de wachtlijst staan toch aangesloten kunnen worden.

Volgens de netbeheerders zijn de knelpunten op het elektriciteitsnetwerk niet altijd aanwezig, maar beperken ze zich tot enkele momenten per jaar op bepaalde tijden. In de Flevopolder, Gelderland en Utrecht zijn die piekmomenten meestal tussen 7.00 en 9.00 uur en 16.00 en 20.00 uur.

Geplaatst op: 12-08-2023