Baggeren is big business

De eeuwenlange strijd tegen het water heeft Nederland een koppositie opgeleverd in de internationale baggersector. Damen Dredging Equipment uit Nijkerk speelt daarbij achter de schermen een belangrijke rol.

Het bedrijf dat gevestigd is aan de Arkervaart ontwerpt en bouwt namelijk al decennialang hoogwaardig materiaal dat baggeraars inzetten op plekken waar water moet wijken voor land. De klanten? Die komen van over de hele wereld. En ook het materieel van Damen Dredging Equipment zelf wordt wereldwijd ingezet.

Dubai
De palmeilanden voor de kust van Dubai hebben bijvoorbeeld een Nijkerks tintje. Een prestigieuze haven in Hong Kong werd aangelegd met materiaal van Damen Dredging Equipment. En dichter bij huis de Tweede Maasvlakte van Rotterdam, waar een nieuw stukje Nederland werd drooggebaggerd.

Nederlanders kennen de baggerwereld waarschijnlijk vooral van Boskalis en Van Oord, grote aannemers die tot de mondiale baggertop behoren. De naam ‘Damen’ komt minder vaak in het nieuws, maar indirect is de connectie met de toonaangevende baggerprojecten er wel degelijk. ,,Het is door ons ontworpen en geproduceerd materieel dat daar is ingezet en dat is natuurlijk iets om trots op te zijn”, vertelt sales manager Saskia den Herder.

De core business van Damen Dredging Equipment? Dat is het bouwen van snijkopzuigers, een werktuig dat al draaiende bodemmateriaal in plakjes los snijdt. Deze zuigers worden gebruikt voor aanleg en onderhoud van havens, het uitdiepen van vaargeulen en het winnen van zand. Aan het gegeven dat baggeren om het juiste materieel vraagt, dankt Damen haar bestaansrecht sinds de jaren dertig van de vorig eeuw.

Geschiedenis
Saskia kent de geschiedenis op haar duimpje, vertelt ze lachend. Het was ‘de oude meneer De Groot’ die in de jaren veertig en vijftig als Nijkerkse baggeraar werk in overvloed had. De IJsselmeerpolders werden aangelegd en de haventjes in de omgeving Nijkerk moesten netjes worden bijgehouden. Aan zijn werf, waar zich anno 2016 de huidige haven van Nijkerk bevindt, repareerde hij bovendien onderdelen van snijkopschuivers. Door de jaren heen raakten de baggerwerkzaamheden steeds meer op en hield De Groot zich enkel nog bezig met reparatie en verkoop van baggermaterieel.

In de jaren vijftig verhuisde het bedrijf naar de huidige locatie, vertelt Saskia. Geleidelijk aan werd de onderneming groter en de blik breder; ook het ontwerpen en bouwen van baggermaterieel kreeg steeds meer aandacht. Sinds 1988 behoort de onderneming tot de Damen Groep en vinden vanaf de kade in Nijkerk snijkopzuigers en ‘losse’ onderdelen en componenten hun weg over zee of over land richting talloze plekken in de wereld.

Damen Dredging2 (Large)

Warme broodjes
In de Arkervaart dobberen deze middag een zestal snijkopzuigers van diverse formaten. Het zijn net warme broodjes, aldus Saskia. ,,Deze zijn allemaal al verkocht en vinden de komende tijd hun weg richting de klant. Gesleept over het water, of gedemonteerd en verdeeld over een aantal vrachtwagens over de weg richting klanten in Nederland, Iran, Rusland, Nigeria, Sudan, Argentinië of waar ook ter wereld.’’

Damen Dredging Equipment doet het goed wereldwijd, vertelt Saskia. De omzetcijfers spreken boekdelen: van 5 miljoen gulden in de jaren negentig tot 40 tot 50 miljoen euro omzet anno 2016. De stijgende zeespiegel, de mondiale bevolkingsgroei en het feit dat de wereldeconomie weer in de lift zit, maken de vooruitzichten alleen maar beter.

Maar de concurrentie is groot en komt van over de hele wereld. Dat dwingt Damen Dredging Equipment om optimaal efficiënt werken. ,,Door  standaardbouw toe te passen bijvoorbeeld, wat de kosten aanzienlijk drukt. Maar ook een grote en brede voorraad waardoor er snel geleverd kan worden helpt ons om ons wereldwijd te onderscheiden. Deze markt is enorm competitief. Zo gauw er ergens baggerwerkzaamheden zijn, wil een baggeraar direct schakelen. Als je dan snel kunt leveren, heb je een voorsprong op je concurrent.’’

Zelf werkt Saskia bijna 20 jaar bij Damen. Baggeren is een geweldige business, vindt ze. ,,Het kent zoveel aspecten, dat maakt het zo mooi. Kijk naar deze snijkopzuigers. Ze zien er zo lomp uit, maar het zijn door en door geavanceerde machines. Onverwoestbaar ook. Bestand tegen alle elementen.’’

damendredging.com

Geplaatst op: 03-11-2016