Zacht werken, iets voor u?

Veel ondernemers zijn harde werkers en gunnen zichzelf maar beperkt vrije tijd. Sterker nog ze gunnen zichzelf niet alleen weinig vrije tijd, maar gunnen zichzelf ook weinig tijd om te reflecteren binnen hun onderneming. Ze zijn aan het “rennen” alsof hun leven er vanaf hangt.

Een jaar of tien geleden las ik een boekje met de titel “Een zaak van zacht werken”. Het was maar een heel dun boekje met een aantal simpele verhalen over ondernemers die allemaal erg druk waren met ondernemen. Echter één van de ondernemers was minder druk en nam veel tijd voor voorbereiding van acquisitiebesprekingen, voor eigen ontwikkeling en contacten met andere ondernemers. En gek genoeg waren zijn resultaten zeker niet minder dan die van de andere ondernemers.

Sinds ik dit boekje gelezen heb, ben ik bewuster gaan opletten wat ik hier van terug zie bij ondernemers die ik ontmoet. Mijn conclusie na tien jaar: het klopt. Ondernemers die meer tijd nemen voor reflectie en daarnaast ook de tijd nemen voor gezin en hobby’s presteren met hun onderneming niet minder en zelfs vaak beter dan ondernemers die zichzelf geen tijd gunnen voor vrijaf in welke vorm dan ook.

Een belangrijke randvoorwaarde die in veel gevallen bij deze ondernemers van toepassing was, was dat zij zich omringd hadden met kwalitatief goede mensen. Het investeren, want dat is het soms, in kwalitatief goede mensen betaald zich op termijn altijd uit binnen een onderneming. Dit is ook één van de conclusies die de Amerikaan Jim Collins trekt uit een onderzoek naar het langdurige succes van sommige ondernemingen afgezet tegen de resultaten van branchegenoten.

Een ander belangrijk aspect van het investeren in goede mensen heeft te maken met de waardeontwikkeling van de onderneming. In de praktijk kom ik nog veel ondernemingen tegen waar de directeur/eigenaar nog teveel de spil is waar alles om draait. Een waardedrukkende factor op het moment dat de ondernemer zijn onderneming wil verkopen en afstand wil nemen.

Meer tijd voor gezin, voor sport en andere hobby’s, meer tijd om te reflecteren, betere resultaten en uiteindelijk een hogere waarde van uw onderneming? Ga “zachter” werken en omring u met kwalitatief goede mensen. Op korte termijn mogelijk een investering, maar wel met een fantastisch rendement op de (middel)lange termijn.

Evert Hein Schuiteman
Schuiteman Corporate Finance