Sparta Nijkerk eert icoon Harry Hamstra met toernooi

NIJKERK – De Salentein Cup, het prestigieuze toernooi dat jaarlijks door Sparta Nijkerk wordt georganiseerd, gaat met ingang van dit jaar door onder de naam Harry Hamstra Cup. Dat heeft V.V. Sparta Nijkerk onlangs bekendgemaakt.

Hamstra, clubicoon en in bijna alle geledingen van de club actief geweest, was vier jaar geleden de grondlegger van het evenement. Kort na de editie van 2017 overleed hij op 59-jarige leeftijd en eigenlijk werd direct het idee geopperd om zijn naam aan het toernooi te verbinden.

“Harry wás en is Sparta Nijkerk”, vertelt Nico Fiegen, voorzitter van Business Club Sparta Nijkerk. “Hij was in de jaren dat hij verbonden was aan onze club (Hamstra was ook in dienst van o.a. Spakenburg en Veensche Boys) altijd met Sparta in de weer. Samen met onze businessclub nam hij een paar jaar geleden het initiatief om vóór aanvang van de competitie een mooi toernooi te organiseren met aansprekende, regionale clubs uit de top van het amateurvoetbal.” Vanaf het begin namen de twee meest aansprekende amateurclubs, IJsselmeervogels en Spakenburg, deel aan het toernooi. Aangevuld met clubs als Lienden, De Treffers en De Dijk. Prachtig om te merken dat vooral onze Bunschotense buren direct in waren om mee te werken aan de doorontwikkeling van de Harry Hamstra Cup. De midweekse wedstrijden van de editie 2017 werden al gespeeld op de accommodaties van de Rooien en de Blauwen, de slotdag op de Nijkerkse Ebbenhorst. Voor die opzet zal ook dit jaar weer worden gekozen. Welke wedstrijden waar worden gespeeld, is nog niet bekend. Wél dat de vierde deelnemer, het Ermelose DVS ’33, momenteel bijzonder succesvol in de 3e divisie is geworden.

De eerste editie van de Harry Hamstra Cup wordt dit jaar gehouden op 7, 8 en 11 augustus. De grote finale vindt – net als voorgaande jaren – plaats op het terrein van V.V. Sparta Nijkerk, de wedstrijden op woensdag en donderdag op de accommodaties van IJsselmeervogels en Spakenburg. Voor de slotdag denkt de organisatie aan meerdere activiteiten voorafgaand aan de twee voetbalwedstrijden. Daarbij moet gedacht worden aan een duel tussen oud-spelers van de deelnemende clubs of een jeugdevenement.
Evenals vorig jaar wordt er op de wedstrijddagen geld ingezameld voor de Stichting Vrienden van het Meander. “Tijdens zijn ziekte lag Harry regelmatig op de afdeling oncologie van het Meander ziekenhuis en op zijn verzoek is ook in 2017 actie gevoerd voor de stichting. Die samenwerking is zo goed bevallen dat wij ons ook in 2018 sterk willen maken om zoveel mogelijk geld op te halen voor de Stichting Vrienden van het Meander. Ook de acties die wij daarvoor willen optuigen liggen nog op de tekentafel, maar we hopen de mensen daar weer net zo’n mooie bijdrage te kunnen overhandigen als de laatste keer”.

De organisatie van de Harry Hamstra Cup gaat de komende tijd op zoek naar sponsors. Eventuele geïnteresseerden kunnen zich melden via
nfiegen@imc-cp.nl of rijk@rijkveer.nl.

Geplaatst op: 05-03-2018