Outletcenter niet welkom in gemeente Nijkerk

NIJKERK – Er komt de komende jaren geen outletcenter in Nijkerk of omgeving. Dat blijkt uit een gezamenlijk beleidsplan van de Regio FoodValley, waartoe ook de gemeente Nijkerk behoort.

De samenwerkende gemeenten zien geen meerwaarde in zo’n winkelcentrum waar grote merken hun restanten verkopen. Bekende voorbeelden zijn Batavia Stad bij Lelystad en Rosada Fashion Outlet bij Roosendaal. Outletcenters winnen aan terrein in Nederland, maar stuiten ook op veel kritiek. Ze zouden de doodsteek toebrengen aan binnensteden en winkelcentra.
Het voornemen om outletcenters te weren uit de regio maakt onderdeel uit van een breder beleidsplan over detailhandel buiten de winkelcentra. Daarin is ruimte voor nieuwe grootschalige detailhandel zoals een tuincentrum of woonwarenhuis, maar dan moeten er elders wel eerst meters verdwijnen. Bovendien mogen zulke zaken niet groter zijn dan 1.500 vierkante meter en maximaal 15 procent branchevreemde artikelen verkopen.

Detailhandel buiten de winkelstraten blijft voorbehouden aan bouwmarkten, tuincentra en ‘abc-vestigingen’ (auto’s, boten en caravans). Verder wordt het mogelijk om pick-up points te realiseren op bijvoorbeeld een bedrijventerrein. Zo’n afhaalpunt mag niet gecombineerd worden met detailhandel. Met het nieuwe beleid wil Regio FoodValley de eigen winkelcentra beschermen en duidelijkheid scheppen voor ondernemers, vastgoedeigenaren, beleggers en projectontwikkelaars. Dat gebeurt in regionaal verband omdat ‘keuzes op het gebied van perifere detailhandel in de ene gemeente automatisch leiden tot consequenties in een andere gemeente’. Op voorspraak van Nijkerk blijven lokale uitzonderingen mogelijk. Nijkerk had hierom gevraagd omdat het beleid ook wil kunnen afstemmen op ontwikkelingen in de regio Amersfoort.

Geplaatst op: 04-03-2017