Nog even door BORrelen

Prinsjesdag ligt inmiddels achter ons en zoals verwacht was er weinig nieuws te melden. Dat is aan de ene kant misschien slecht nieuws, als u had verwacht dat er forse koopkrachtverbeteringen in het vooruitzicht zouden worden gesteld. Aan de andere kant is het voor veel ondernemers die in een fase van overdracht van hun onderneming zitten ook goed nieuws.

Waarom goed nieuws? Omdat de BOR (Bedrijfsopvolgingsregeling) in stand is gebleven. Binnen de BOR kunt u fiscaal vriendelijk uw onderneming overdragen aan uw kinderen of eventueel aan een werknemer.

Versobering?
Al enkele jaren dreigt deze regeling te worden versoberd dan wel helemaal te worden afgeschaft. Reden hiervoor is de mening van velen dat ondernemers positief worden gediscrimineerd ten opzichte van ‘gewone’ burgers. Dat is mooi, zult u denken. Dat geeft weer even rust.

Een kanttekening
Toch roep ik u op om niet op uw lauweren te gaan rusten. De formatie is afgerond en het nieuwe kabinet heeft haar plannen gepresenteerd. Duidelijk is dat we rekening moeten houden met ingrijpende belastinghervormingen. Over de BOR specifiek zijn nog geen mededelingen gedaan, maar in de nabije toekomst moeten we er rekening mee houden dat ook hiervoor aanpassingen zullen volgen.

Wacht niet af!
Mijn visie: stop met treuzelen en regel in ieder geval een deel van uw bedrijfsoverdracht richting uw kinderen nu het nog zeer fiscaal-vriendelijk kan. Deze trajecten kosten tijd, dus start morgen nog om te overleggen met uw adviseur en houd de vaart erin. Zodra u bij de notaris het traject met gebruik van de BOR heeft afgerond, is het tijd voor een echte BORrel!

Evert Hein Schuiteman is adviseur en vestigingsleider bij Schuiteman Corporate Finance

www.schuiteman.com

Geplaatst op: 26-10-2017