‘Nijkerkse economie blijft tot 2022 doorgroeien’

NIJKERK – De vooruitzichten voor Nijkerkse ondernemers die vooral een regionale klantenkring bedienen, blijven de onverminderd positief. Tot en met 2022 groeit de Gelderse economie namelijk met ruim 2 procent per jaar.

Dit jaar valt de groei waarschijnlijk zelfs nog wat hoger uit. Dat blijkt uit economische ramingen van de Provincie Gelderland. Ook als het om de arbeidsmarkt gaat is er reden tot optimisme. De komende jaren groeit de beroepsbevolking in de regio FoodValley – waartoe Nijkerk behoort – namelijk met 7.590 nieuwe arbeidskrachten, een plus van 0,8 procent.

Het aantal banen in de regio FoodValley groeit in die zelfde periode naar verwachting met 5.560 naar 142.320 in 2022. De voedingsindustrie, de zorg, de bouw, de metaalindustrie en de groothandel zijn de belangrijkste motoren achter die banengroei. Uit het rapport blijkt verder dat het zwaartepunt van de Gelderse economie steeds verder naar het westen verschuift, waarbij regio’s als Food-Valley en Noord-West Veluwe in de toenemende mate verantwoordelijk zijn voor de groei van de economie en de werkgelegenheid.

Het onderzoek naar de toekomst van de Gelderse economie wordt iedere twee jaar uitgevoerd en kijkt naar de economische middellange termijn perspectieven. Die zijn met name belangrijk voor Nijkerkse mkb-bedrijven die een sterk regionale klantenkring hebben en afhankelijk zijn van personeel uit de regio. De cijfers zijn ook een steuntje in de rug in lobbytrajecten zoals die voor een betere bereikbaarheid van de regio FoodValley, waarbij gewezen kan worden op het groeiende economische belang van de regio Nijkerk.

Geplaatst op: 25-04-2019