Meer mensen zoeken werk, toch blijven vacatures onvervuld

NIJKERK – Vacatures zijn er genoeg. Toch stijgt het aantal Nijkerkers dat een baan zoekt.

Dat blijkt uit cijfers van het UWV. Eind april stonden er bij deze instantie 1374 inwoners van Nijkerk, Hoevelaken en Nijkerkerveen als werkzoekend geregistreerd. Dat is 7,7 procent meer dan eind vorig jaar. In 2016 daalde het aantal mensen dat op zoek is naar een baan juist flink.

De recente groei van het aantal werkzoekenden is opvallend, omdat bedrijven in de regio Nijkerk volop vacatures hebben open staan. Volgens het UWV zijn ze vooral op zoek naar verzorgenden, logistiek medewerkers, software- en applicatieontwikkelaars. Ook naar callcentermedewerkers, eletriciens, receptionisten, bouwvakkers en productiemedewerkers is veel vraag. Administratief medewerkers, machinemonteurs en loodgieters complementeren de vacature top-10.
Een rondje langs de grootste vacaturesites van Nederland bevestigt het beeld van het UWV. Op sites als Jobbird.nl, Banenmatch.nl, Nationale Vacaturebank en Monsterboard zijn eveneens tientallen recente vacatures te vinden.

Er lijkt dus sprake van een mismatch op de arbeidsmarkt. Zeker als je even inzoomt op de mensen die een baan zoeken. Ongeveer de helft (662) van de werkzoekenden is ouder dan vijftig jaar. En het overgrote deel (1.105) van de werkzoekenden is al langer dan een half jaar op zoek naar werk.

De komende jaren wordt het voor bedrijven waarschijnlijk nog lastiger om de juiste mensen te vinden. Het UWV voorspelt namelijk dat de werkgelegenheid in de arbeidsmarktregio Amersfoort, waartoe ook Nijkerk behoort, in 2017 en 2018 met gemiddeld 1,3 procent per jaar stijgt. In totaal komen er zo’n 4.000 banen bij. Het aantal mensen dat werk zoekt groeit naar verwachting van de onderzoekers ook, maar minder snel. Het UWV denkt dat met name in de ICT, de zorg, het onderwijs en de bouw een tekort aan vakkrachten de groei van bedrijven en organisaties kan gaan remmen.

Geplaatst op: 22-06-2017