‘Betrokkenheid Rabobank gaat ver’

NIJKERK – Tijd én geld besparen. Dat wil iedere ondernemer. Niet zo gek dus dat de innovatieve tijd- en werkbesparende producten van het Nijkerkse bedrijf Polymount International gretig aftrek vinden in de grafische wereld.

De naam Polymount doet misschien niet meteen een belletje rinkelen, maar de kans is groot dat er op dit moment meerdere producten in de voorraad- of koelkast staan die met behulp van een Polymount-product zijn gemaakt: van zuivelpak tot chipszak.

Vernieuwende producten
Niet één maar drie innovaties van Polymount veroveren de wereld. Het begon met de Twinlock sleeve. “Een zelfklevende drukcilinder voor de grafische industrie”, vertelt directeur Jan Willem Boers. “Normaal worden de flexibele drukplaten met dubbelzijdig plakband op een cilinder geplakt, waarna de verpakkingen worden bedrukt. De zelfklevende Twinlock is oneindig her te gebruiken. Even schoonmaken en hij plakt weer. Het lijkt simpel, maar het was een echte game changer. Er wordt nu zo een half miljoen rollen plakband op jaarbasis bespaard.”
Polymount levert ruim 20 procent van alle drukcilinders in de wereld. “Ik denk dat we de 50 procent gaan halen”, aldus Boers. Sinds 2014 groeit het bedrijf hard. “Inmiddels hebben we de Polymount Plate Cleaner ontwikkeld, een wasreiniger die de drukplaten schoonmaakt. Snel en duurzaam, want de platen gaan langer mee.” De nieuwste uitvinding, Polymount Film Cleaner, zit in de laatste ontwikkelingsfase. “Om de drukpersinkt in te stellen wordt er op folie gedrukt. Per ‘opstart’ gaat het om 2.000 strekkende meter folie die wordt weggegooid. Afhankelijk van de foliedikte en het aantal opstarten gaat het om 30 tot 120 kg of 5.000 euro per dag. De Film Cleaner reinigt dit opstartfolie, waarna het hergebruikt kan worden. Ik verwacht er veel van.”

Begeleiding lokaal en wereldwijd
“Polymount is een bedrijf dat zo internationaal opereert dat de meeste mensen niet weten dat ze gewoon hier op ons Nijkerkse bedrijventerrein gevestigd zijn. Terwijl ze innovaties bedenken die ongetwijfeld een grote impact hebben op de wereldwijde afvalberg”, vertelt Rutger Jan Lusseveld, accountmanager en kantoordirecteur Rabobank Randmeren. “Als Rabobank Randmeren begeleiden wij bedrijven graag bij hun groei-ambitie, in binnen- en buitenland.”
Rabobank Randmeren is de huisbank van Polymount, vertelt Boers. “Prettig is dat de Rabobank betrokken is bij ondernemers. En dat houdt niet op bij de accountmanager. We kunnen goed met ze schakelen en ze organiseren relevante events, zoals onlangs een masterclass innovatie. Het is altijd prettig om te luisteren naar de ervaringen van anderen. Doe ik het goed of kan het beter?”

www.rabobank.nl/randmeren

Geplaatst op: 05-07-2017