Arla Foods geeft volledige winst weg aan boeren

NIJKERK – Een opmerkelijke zet van zuivelbedrijf Arla Foods. Het zuivelbedrijf wil de volledige winst die het dit jaar maakt uitkeren aan boeren. Het gaat naar verwachting om een bedrag van 285 tot 310 miljoen euro.

Met de geste wil Arla Foods de boeren compenseren voor de extreem droge zomer. Daardoor namen onder meer de voerkosten van zuivelboeren toe.
Arla Foods is eigendom van 11.200 melkveehouders uit Nederland, België, Luxemburg, Duitsland, Groot-Brittannië, Zweden en Denemarken. Het bedrijf – met onder meer een vestiging in Nijkerk – keert elk jaar een deel van de winst uit aan deze boeren. Nu gaat dus de volledige winst naar de leden van de zuivelcoöperatie. Volgens CEO Jan Toft Nørgaard heeft het ‘cadeautje’ voor de boeren geen impact op de investerings- en groeiplannen van Arla Foods.

De aankondiging komt op een moment dat Arla Foods zich herstelt van een uitdagend eerste half jaar met lage melkprijzen en hogere operationele kosten. Het zuivelbedrijf verwacht echter door verbeterende marktomstandigheden de komende maanden alsnog een omzet van 10 tot 10,5 miljard euro te realiseren.

Begin augustus opende Arla Foods haar verbouwde kantoor aan de Nijverheidsstraat in Nijkerk.

Geplaatst op: 25-10-2018