‘We zijn gelukkig weer open, dat is een begin’

NIJKERK – Het is zondag 15 maart 18.00 uur. De Nederlandse horeca sluit de deuren. Geen diners meer, geen terrasje pakken en geen feesten en partijen. Het is ook het begin van menig voorbeeld van creatief ondernemerschap. Sebastiaan Gudde van Brasserie Kade 10 in Nijkerk vertelt hoe hij en zijn team de afgelopen weken hebben doorstaan.

“Het rommelde natuurlijk al even in den lande”, blikt hij terug. Een jaar nadat hij officieel eigenaar werd van de brasserie annex vergader- en feestlocatie, belandt de horeca in zwaar weer. “Je merkte dat het virus steeds dichterbij kwam, toch ging het ineens heel snel. Die zondag hebben we nog een catering verzorgd met het hele team en om 18.00 uur moesten we de deuren officieel sluiten. Dat het lang zou gaan duren was duidelijk. Dus hebben we meteen onze gekoelde voedingswaren verzameld en gedoneerd aan een goed doel. Niet wetende dat we een paar dagen later alweer de mogelijkheid zouden krijgen om met catering de draad weer deels op te pakken. Ook startten we al snel met de lasagna-actie, waarbij zorgmedewerkers bij ons een gratis portie lasagna konden afhalen in de periode dat ze lege schappen aantroffen in de supermarkten.”

Nieuwe creatieve ideeën

Nu de gasten niet meer in de gelegenheid waren om naar Kade 10 te komen, besloot de brasserie net als veel andere horecabedrijven te gaan bezorgen. “Maar dan wel met dezelfde Kade 10 experience als de gasten van ons gewend zijn”, aldus Gudde. “Natuurlijk zijn spareribs en dagschotels goed werkbaar voor het thuisbezorgtraject, maar we wilden dicht bij onszelf blijven door een goed kwaliteitsproduct bij de mensen thuis te brengen.” Op het bezorgmenu staan daarom dezelfde hardlopers als men normaal bij de brasserie aan de Westkadijk kan bestellen. Na een aantal weken op deze manier gedraaid te hebben, besloot het team om de diensten uit te breiden. “Al snel ontstonden er allerlei creatieve ideeën, zoals een culinaire wereldreis. Mexico, Thailand, maar ook New York en Texas kwamen al voorbij. Via een poll op social media kiezen onze gasten zelf welke wereldkeuken er op de kaart komt te staan. En elke plek koppelen we aan leuke vakantiefoto’s van collega’s en gasten die er daadwerkelijk zijn geweest.”

Positivisme ondanks sluiting

Het thuisbezorgen is arbeidsintensief, maar Gudde ziet ook de meerwaarde van deze spannende tijd. “Ik zie enorm veel positivisme: samen de schouders eronder. Tijden van nood verbroederen ook. Ik ben nu zes jaar onderdeel van het team en sinds vorig jaar eigenaar waardoor je toch in een soort transitiefase zit. Door deze tijd zijn we als team naar elkaar toegegroeid.”

Het nieuwe normaal in de horeca

Hoewel de meeste zakelijke verhuringen, feesten en partijen nog even op zich laten wachten wordt er achter de schermen hard gewerkt om Kade 10 klaar te maken voor ‘het nieuwe normaal’. “Op het Engels Plein, een themazaal met Engelse gevels, hebben we extra verhuurmogelijkheden gecreëerd door een aantal huisjes toegankelijk te maken en naast de herenkamer is een extra kamer gecreëerd. Deze ruimtes kunnen we inzetten als extra zitplekken-op-afstand voor de brasserie, maar ook als ruimtes voor breakoutsessies bij zakelijke events. Dat is iets waar we al langer naar wilden kijken en nu de kans voor hebben gegrepen.”

Blijven denken in mogelijkheden

“Het is zeker financieel een heel pittig jaar, waarin vrijwel iedere ondernemer wordt geraakt. Maar deze tijd zorgt ook voor frisse inzichten. Key is dat je gaat denken in mogelijkheden. Hoe kunnen we nieuwe inkomstenbronnen aanboren om de gemiste omzet toch een beetje goed te maken? Onze afhaalservice bijvoorbeeld zal waarschijnlijk, weliswaar in een afgeslankte vorm, blijven bestaan. Natuurlijk zijn we blij dat we sinds 1 juni weer gasten mogen ontvangen. Maar de anderhalvemetersamenleving betekent wel dat je met tijdsvakken moet gaan werken, om toch zoveel mogelijk gasten welkom te kunnen heten. Of dat de problemen gaat oplossen hangt af van de gastenstroom. Stel dat je normaal zeventig man kon hebben en nu twee à drie shifts per avond kunt draaien, dan blijft de schade beperkt. Tegelijk gaan mensen natuurlijk niet ineens een paar keer per week uit eten. Het is dus afwachten, net als voor iedereen. Maar we zijn weer open. Dat is een begin.”

Geplaatst op: 25-06-2020