Van je familie moet je het maar hebben

Regelmatig mogen wij familiebedrijven begeleiden bij bedrijfsopvolging, geschillen tussen aandeelhouders of andere situaties. Over het algemeen erg leuke opdrachten om te doen, mede vanwege de extra dimensie die bij deze ondernemingen speelt: de familieband. Helaas moeten we echter regelmatig constateren dat deze extra dimensie ook zorgt voor extra complicaties.

Familiebanden lopen dwars door zakelijke belangen en posities. Soms lopen de emoties daardoor erg hoog op en worden de familierelaties slachtoffer van de zakelijke belangen. Uiteraard kan iemand daarom besluiten om nooit samen met familieleden een onderneming te gaan beginnen. In sommige gevallen is dat een erg wijs besluit. Je kent jezelf en je familie immers het beste.

Echter, in lang niet alle gevallen is vooraf een goede inschatting te maken van situaties die zich in de toekomst zullen aandienen en hoe daarop door de verschillende betrokken personen gereageerd zal worden. Oftewel, de toekomst leert ons hoe zaken zullen gaan.

Wij komen in de praktijk echter regelmatig situaties tegen waarin er wel degelijk vooraf meer had kunnen worden gedaan om familieconflicten te voorkomen.
In goede tijden onderling afspreken en vastleggen hoe zal worden omgegaan met situaties die zich in de toekomst mogelijk aandienen, zoals arbeidsongeschiktheid, overlijden, vrijwillig of gedwongen vertrek als aandeelhouder, etcetera.

Neem in statuten, aandeelhouders- en management-overeenkomsten duidelijke afspraken op voor mogelijke toekomstige situaties. Een investering aan de voorkant waar u misschien tegenop ziet, maar die op een later moment veel advieskosten kan besparen. En belangrijker nog, die mogelijk kan voorkomen dat er onherstelbare breuken komen in familierelaties. Dat laat u voor een beetje geld toch niet gebeuren?

Succes met regelen, echt doen!

Evert Hein Schuiteman is adviseur en vestigingsleider bij Schuiteman Corporate Finance.

T 033 303 32 30
E ehschuiteman@schuitemancorporatefinance.com