Nijkerkse IT security specialist eXpertiZe : ‘Ieder bedrijf is een target, zeker nu we thuiswerken’

Thuiswerken. Ook hackers zijn er dol op, weten ze bij eXpertiZe. Het Nijkerkse bedrijf helpt ondernemers om hun IT-omgeving veilig in te richten en schaalbaar te maken, zodat ze beter kunnen inspringen op de uitdagingen van deze tijd.  
Keukentafels, zolderkamers, het tuinhuisje of de bank; ze veranderden dit voorjaar massaal in werkplekken. Vaak ad hoc en zonder na te denken over goede beveiligingsmaatregelen. Een feest voor hackers, constateerde ook de politie. Het aantal gevallen van cybercrime steeg met maar liefst 169 procent.Wat er zoal mis kan gaan? Nou, daar heeft de Nijkerkse ICT-specialist Roel Gijtenbeek wel wat voorbeelden van. “Van achterstallig onderhoud tot ongedocumenteerde oplossingen, vaak is het te laat en dempt men de put als het kalf verdronken is. Wij komen vaak in actie als de ellende al begonnen is en bedrijven op zoek gaan naar een partij die ze kan helpen. Uiteraard kunnen wij dat, maar wij helpen bedrijven liever op voorhand. Als het eenmaal te laat is, zijn de gevolgen en de schade vaak niet te overzien. Voorkomen is beter dan genezen.”
Kanon op een mug
Grote kans dat je nu denkt: dat overkomt mij niet, ik ben niet interessant voor cybercriminelen. Dat valt vies tegen. “Elk bedrijf is een target. Cybercriminelen mikken met een kanon op een mug. Ze zien wel wat ze raken. En als je maar vaak genoeg schiet met gijzelsoftware, kun je behoorlijk geld verdienen. Ze profiteren van het feit dat we niet meer zonder onze data, mail en applicaties kunnen. Probeer het maar eens om vijf dagen helemaal analoog te gaan. Dat is niet te doen”, zegt zijn collega Robert Pieterman.Dus is er werk aan de winkel voor veel bedrijven, zeggen de twee ervaringsdeskundigen. Grofweg zijn er twee dingen die je moet doen. In de eerste plaats zorgen dat alles wat van huis uit contact maakt met het bedrijfsnetwerk wordt behandeld als vijandelijk verkeer. Klikt de zoon of dochter van een medewerker dan op het verkeerde linkje, dan raakt alleen de laptop besmet en niet het bedrijfsnetwerk. De tweede stap is dat je medewerkers helpt om veilig hun werk te doen (zie kader).
In heel Nederland actief
eXpertiZe is gevestigd aan de Meesterstraat, op bedrijventerrein Arkervaart in Nijkerk. Dicht bij de snelweg en dat is makkelijk, want de klantenkring van het bedrijf zit door heel Nederland en is zeer divers. Van lokale dienstverleners zoals onderbuurman Stipt Accountants tot een grote verzekeraar, een internationaal chemiebedrijf of een containerrederij. “Sommige van onze klanten hebben duizenden medewerkers en een IT-omgeving die mission critical is. Het moet altijd werken en beschikbaar zijn. Als je ruim twintig schepen op zee hebt, wil je niet dat de systemen uitvallen of planningen niet gemaakt kunnen worden. Tijd is geld.”eXpertiZe levert de IT-kennis. De consultants van het bedrijf denken bijvoorbeeld op strategisch niveau mee over IT-beleid bij grote bedrijven of ondersteunen ministeries bij het opstellen van eisen voor aanbestedingen. Ook bieden zij praktische IT-oplossingen voor de kantoorautomatisering. Dat kunnen lokale systemen en netwerken zijn (on premise), een cloudoplossing (off premise) of een combinatie van beiden: een hybride omgeving.
Beschikbaarheid en gemak
Waar klanten ook voor kiezen, er zijn een aantal zaken die steeds terugkomen: kwaliteit, veiligheid en gemak. “De oplossingen die wij leveren zijn soms zeer complex achter de schermen, maar daar vallen we klanten niet mee lastig. Het moet gewoon goed werken. Altijd. Daarom monitoren we ook proactief de netwerken en systemen van onze klanten”, zegt Pieterman.Je merkt dat steeds meer bedrijven compleet gefaciliteerd willen worden op IT-gebied, vult zijn collega Gijtenbeek aan. “Zeker in het mkb. IT is geen corebusiness en voor die individuele systeembeheerder is het lastig om alles bij te houden. Bovendien zit je er niet op te wachten om steeds grote investeringen te doen in bijvoorbeeld nieuwe servers. We zien een duidelijke verschuiving naar outsourcing, waarbij je als bedrijf per maand en per gebruiker betaalt. De huidige economisch onzekere tijden versterken dat alleen maar. Wij bieden ze de oplossingen daarvoor, waarbij we ons onderscheiden met onze kennis. Dit vak leer je niet alleen uit een boekje. Wij hebben de grootste IT-beerputten gezien, onze vlieguren gemaakt. We hoeven het wiel niet uit te vinden in jouw bedrijf. Als het gaat om kennis durf ik gerust te zeggen dat we ons kunnen meten met de top. Tegelijkertijd zijn we heel benaderbaar. We zijn nooit te beroerd om een vraag te beantwoorden of mee te denken.”
Plezier als graadmeter
Pieterman werkte jarenlang bij grote enterprise bedrijven, met mission critical IT-omgevingen. Nu wordt die kennis en ervaring ingezet voor het mkb. “Dat is ook precies de reden dat groei niet het hoogste doel is binnen eXpertiZe.” Gijtenbeek vult aan: “Lang heb ik gedacht dat groot gelijkstaat aan succesvol. Inmiddels besef ik dat de flexibiliteit en slagvaardigheid die we nu hebben heel waardevol is. Maar misschien wel de belangrijkste graadmeter voor succes? Dat iedereen bij ons bedrijf elke dag met plezier naar het werk gaat en klanten tevreden zijn. En dat lukt nog steeds.”www.expertize.nl


Als je thuis oplet, doe je dat op het werk ook

eXpertiZe biedt in samenwerking met BeveiligMij security awareness opleidingen aan. Daarin staat gedragsverandering van medewerkers centraal. “We beginnen altijd met een nulmeting. Daarmee brengen we in kaart welke risico’s je organisatie nu loopt. Daarna doen we een gezamenlijke aftrap waarin we ingaan op security awareness. We vinden het belangrijk dat iedereen daar bij is. Van de secretaresse tot de systeembeheerder en óók de directeur of ondernemer. Geen uitzonderingen. Als je zelf niet meedoet, gaan je medewerkers zich ook nooit anders gedragen”, vertelt oprichter Pieter Remers van BeveiligMij. Daarna volgen maandelijkse e-learnings. Die focussen niet op kennis, maar op gedrag. “We geven informatie en vragen vervolgens: hoe ga je er nu mee om, hoe wil je het straks doen en wat heb je nodig van de organisatie? Ook evalueren we steeds of medewerkers daadwerkelijk aan de slag zijn gegaan na de vorige e-learning.” In de online trainingen is de privésituatie van de medewerker het vertrekpunt. “Als je namelijk thuis je gedrag aanpast, neem je dat mee naar de werkvloer. We vertalen onderwerpen die voor je bedrijf belangrijk zijn daarvoor naar het privéleven. Je data beschermen bijvoorbeeld. Dat klinkt abstract, maar als je nadenkt dat anderen de foto’s van je kinderen of kleinkinderen van je telefoon kunnen halen, komt het dichtbij.”

Geplaatst op: 10-09-2020

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Business in Nijkerk

Business in Nijkerk is een platform voor onafhankelijk zakennieuws. Tegelijkertijd hebben bedrijven in deze gemeenschap zelf ook zoveel nieuws te melden. Die boodschap voor hen formuleren is óók de missie van Business in Nijkerk.