Zo voorkomt u advertentiefraude

Ik mag u een fantastisch aanbod doen om bij ons te adverteren. Als u vandaag beslist, krijgt u een speciale korting. Het eerste jaar is zelfs helemaal gratis. Nee, natuurlijk zit u nergens aan vast. U kunt elk moment weer stoppen met adverteren.

Klinkt te mooi om waar te zijn? Dan is het waarschijnlijk ook zo. Toch krijgen we bij Univé Rechtshulp regelmatig meldingen van ondernemers die het slachtoffer zijn geworden van advertentiefraude. Ondanks al die mooie telefonische beloftes hebben ze pittige facturen ontvangen voor advertenties die vaak helemaal niet geplaatst zijn.

Gehaaide verkoopmethodes

Hoe het kan dat slimme ondernemers in zulke fraude trappen? Dat komt door de gehaaide methodes van de verkopers. Ze vragen u bijvoorbeeld aan het eind van het gesprek om – voor de administratie – te bevestigen dat u een advertentie plaatst voor een bepaald tarief. Van korting is dan geen sprake meer. En vaak wordt er ook niet vermeld waar die advertentie in komt te staan. Zo sluit u (onbewust) een overeenkomst.
Soms misleiden ze u nog subtieler, zoals recent het geval was bij een ondernemer die met een aantal partners een eigen BV heeft. Eén van de partners was benaderd door advertentieverkoper met het verhaal dat de ondernemer akkoord was gegaan met het plaatsen van een advertentie. Meneer hoefde alleen maar een e-mail te controleren op juistheid. De organisatie stuurde de e-mail (een bevestiging van de overeenkomst) en de man reageerde daarop dat de gegevens van het bedrijf correct waren vermeld. Bingo!

‘Incassobureau’ als bangmaker

Een paar dagen later verscheen er een factuur. Toen de ondernemer weigerde te betalen, schakelde de advertentieaanbieder een ‘incassobureau’ in. Veel ondernemers zijn dan geneigd om alsnog de factuur te voldoen door de dreigende taal in de brieven. Maar let goed op: vaak is het incassobureau gewoon onderdeel van de organisatie die de advertenties verkoopt. Ze proberen u bang te maken, maar het komt zelden tot een dagvaarding. Zeker niet als u een rechtshulpverzekering hebt en zich kunt laten bijstaan door een jurist. Ook in dit geval nam de advertentieverkoper na een paar brieven van Univé Rechtshulp haar verlies. Eind goed al goed dus. Al is het nog beter om dit soort fraude te voorkomen. Krijgt u dus zo’n fantastisch telefonisch aanbod? Zeg dan niets toe, ga nergens op in en hang zo snel mogelijk de telefoon op.
Alexander Wormsbecher is adviseur bedrijven bij Univé Midden-Nederland in Nijkerk.

unive.nl

Geplaatst op: 16-02-2016