Zo bespaar je als ondernemer 4% overdrachts-belasting

Wie een huis koopt, betaalt tegenwoordig slechts 2 in plaats van 6 procent overdrachtsbelasting. Helaas geldt dat voordeeltje niet voor verhuizende ondernemers. Of toch wel?

Een rechtszaak eerder dit jaar biedt kansen voor ondernemers. Die zaak ging over een kantoorvilla in Maastricht. Ooit gebouwd als woonhuis voor militairen, nu gekocht door een bedrijf dat er kantoorruimtes in maakte.

Tienduizend euro’s op het spel
Grote vraag was hoeveel overdrachtsbelasting betaald moest worden. De fiscus meende 6 procent omdat het om een kantoorruimte ging. De nieuwe eigenaar pleitte voor 2 procent omdat het pand ook een woonbestemming had. Op een beetje kantoorvilla gaat het al snel om meer dan tienduizend euro. Een zaak dus met grote belangen. Ook omdat er in Nederland – en in Nijkerk – behoorlijk wat kantoorvilla’s staan.

Rechter geef ondernemer gelijk
Heb jij zo’n pand op het oog? Dan heb ik goed nieuws. De rechtbank stelde de ondernemer namelijk in het gelijk. Weliswaar werd de villa allang niet meer bewoond, maar het bestemmingsplan stond dat nog wel toe en met een paar kleine aanpassingen kon het pand in theorie weer klaargemaakt worden voor bewoning. Het pand was dus niet wezenlijk veranderd en dus oordeelde de rechter dat maar 2 procent overdrachtsbelasting betaald hoefde te worden.

Op zoek naar een herenhuis
De zege is nog niet definitief. De Hoge Raad moet nog een finaal oordeel vellen. Maar dit biedt volop perspectief voor ondernemers die kantoorruimte zoeken. En geef toe: het heeft als notaris, advocaat, financieel bemiddelaar of hip internetbureau toch wel wat om in zo’n statig herenhuis te zetelen. Wij gaan graag op zoek naar de kantoorvilla die bij jouw wensen past en in aanmerking komt voor het lage overdrachtsbelastingtarief van 2 procent!

Ben van de Velde is vestigingsmanager bij Domicilie Nijkerk

www.domicilie.nl