Zekerheidsmerk in onzekere tijden

We leven in een onzekere tijd. Sommige branches liggen stil, creatieve ondernemers ontplooien nieuwe activiteiten en ook bij wie het wel goed gaat leeft de vraag wat er op lange termijn gebeurt. Wat betekent de crisis waarin we zitten voor baanzekerheid? Hoe ga je om met investeringen als je moeilijk kunt voorspellen wat komt? In mijn gesprekken met ondernemers merk ik dat deze onzekerheid eigenlijk iedereen wel raakt en dat er behoefte is aan zekerheid.

Wat is zekerheid?
Als het gaat om zekerheid in de zin van een verzekering, merk ik vaak dat onze klanten verwachten dat met een polis alles geregeld is. Toch is dat niet per se zo. Verzekeraars zetten tegenwoordig meer in op het voorkomen en beperken van schade en verwachten van ondernemers dat zij daar zelf aan bijdragen door preventiemaatregelen te treffen. Het is in ons gezamenlijk belang schade voor te blijven, want los van de financiële impact brengt een ingrijpende schade ook veel leed met zich mee. De formele kant van het streven schade te voorkomen, is dat er clausules op de polis komen waarin afspraken met betrekking tot preventie (brandblussers, elektrakeuringen, etc.) zijn vastgelegd. De polis geeft dus pas echt zekerheid als die afspraken zijn nageleefd en dat is belangrijk om te beseffen.

Partner in zekerheid
Gelukkig zie je steeds meer dat verzekeraars zoals Univé zich opstellen als partner in zekerheid voor ondernemers. Met zo’n clausule op de polis leggen wij de bal misschien bij de ondernemer, maar je mag ‘m ook aan ons terugspelen. We ondersteunen namelijk graag bij dat wat nodig is om schade voor te blijven. Door blusmiddelen te leveren en te onderhouden of de noodzakelijke elektrakeuringen tijdig uit te voeren bijvoorbeeld. En als jij de verantwoordelijkheid bij ons legt, schrappen we de clausules van je polis. Daarmee nemen we natuurlijk niet alle onzekerheden weg, maar weet je wel zeker dat dát in elk geval goed geregeld is.

Heb je vragen of wil je weten wat Univé Dichtbij voor jouw bedrijf kan betekenen? Neem dan contact op met Martin Tingen.

Martin Tingen is verzekeringsadviseur Buitendienst Bedrijven bij Univé.

Telefoon: 06 – 53 29 95 11
Email: m.tingen@unive.nl