Wie niet deelt, kan ook niet vermenigvuldigen

Een kleine vier jaar geleden sloeg een groep regionale foodbedrijven de handen ineen. Ze besloten om samen te gaan werken, in eerste instantie in het opleiden van jongeren en zij-instromers.

Als gemeente waren we betrokken bij die eerste stappen. En ik weet nog goed: die eerste stap was best spannend. Want hoewel de bedrijven niet elkaars directe concurrenten zijn, op de arbeidsmarkt vissen ze wel in dezelfde vijver.

Vertrouwen en openheid
Inmiddels zijn we vier jaar verder en is die koudwatervrees volledig verdwenen. Tijdens een recente dinerbijeenkomst van de FAN zag ik hoe ondernemers gepassioneerd samen nadachten en kennis deelden. Wat een positieve energie, wat een openheid, wat een vertrouwen!

Ik heb groot respect voor deze foodondernemers. Zij begrijpen: je kunt alleen vermenigvuldigen als je durft te delen. Eén van de thema’s die deze avond op de agenda stond, was hoe we samen het imago van de foodsector in Nijkerk kunnen versterken.

Innovatie en werkgelegenheid
Als wethouder heb ik het voorrecht om af en toe achter de gevels te kijken op onze bedrijventerreinen en elke keer ben ik weer blij verrast om te zien hoe bedrijven verduurzamen of innoveren op bijvoorbeeld het gebied van voedselveiligheid of het tegengaan van voedselverspilling.

Onze foodsector is divers en biedt veel werk-gelegenheid. Daarbij gaat het niet alleen om werk voor praktisch geschoolde inwoners. De foodsector is tegenwoordig óók een hightechindustrie met veel vacatures voor mensen met een hbo- of wo-achtergrond. Die belangrijke bijdrage aan onze lokale economie koesteren we als gemeente Nijkerk.

Onderzoek foodproductioncluster
Ook zetten we ons in om de foodsector te versterken, waarbij we net als ondernemers over onze eigen schaduw (en gemeentegrenzen) heen stappen. Zo hebben we vorig jaar met de gemeente Barneveld, Scherpenzeel en de Regio FoodValley onderzoek gedaan naar kansen om het foodproductioncluster in deze regio te versterken. Inmiddels praten we met ondernemers over een uitvoeringsagenda, want ook hierbij geldt: we doen het samen.

Mariëlle Broekman-van der Pers is wethouder van de gemeente Nijkerk.

www.nijkerk.eu

Geplaatst op: 11-04-2023