What else?

Ik schrijf deze bijdrage net na de jaarwisseling en denk na over goede voornemens. Bijna iedereen heeft er wel een paar. De een wil meer sporten, de ander wil minder alcohol drinken en weer een ander besluit voor de dertigste keer te stoppen met roken. En ik? Ik denk na over koffie.

Waarom over koffie, zult u zich afvragen. ‘What else’ is dan mijn antwoord. Het voornemen heeft alles te maken hebben met het dringende advies vanuit de overheid om zoveel mogelijk thuis te werken. Dit betekent ook dat we geen gebruikmaken van het koffiezetapparaat op de zaak. Nee, koffie drinken we thuis en dat brengt extra kosten met zich mee. Niet alleen voor koffie, maar trouwens ook voor bijvoorbeeld gas, water, elektra en toiletpapier. En dat kan best in de papieren lopen.

Gelukkig komt de overheid de thuiswerker tegemoet voor deze kosten. Een werkgever mag sinds 1 januari 2022 voor elke thuiswerkdag (ook al is dat een halve dag) een onbelaste vergoeding geven aan zijn werknemer van 2 euro per dag. Als die minimaal

128 dagen per jaar thuiswerkt dan mag deze vergoeding zelfs worden berekend alsof de werknemer 214 dagen thuiswerkt. Dan mag de werknemer op jaarbasis 428 euro ontvangen.

Een belangrijk aandachtspunt is wel dat je niet op eenzelfde dag en een onbelaste thuiswerkvergoeding en een onbelaste reiskostenvergoeding voor de gebruikelijke 19 cent per kilometer voor woon-werkverkeer mag krijgen. Dus wordt er een halve dag thuisgewerkt en een halve dag op kantoor, dan zal er een keuze moeten worden gemaakt. Als werkgever en als werknemer is het zaak goed vast te leggen op welke dag er thuis wordt gewerkt en welke dag op kantoor. Dat houdt het administratief wat eenvoudiger.

Natuurlijk mag er meer dan 2 euro vergoeding worden gegeven, maar dan is het meerdere belast voor de loonheffing of er moet nog voldoende vrije ruimte zijn voor de WKR.

Heeft een werknemer genoeg aan 2 euro? Dan kom ik terug op de vraag welke koffie er gedronken wordt. Dan gaat het om keuzes. Bij filterkoffie zal het nog wel gaan, maar bij 8 Nespresso’s op een dag wordt het al gauw een dure thuiswerkdag. Dan toch maar overgaan op wat anders?

Wilt u meer informatie over thuiswerkvergoedingen, kom dan gerust een (gratis) kopje verse bonenkoffie bij ons drinken.

André Moree
Senior Belastingadviseur