Werkloosheid in Nijkerk blijft op zeer laag niveau

NIJKERK – De krapte op de Nijkerkse arbeidsmarkt houdt onverminderd aan. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het UWV.

In augustus zaten er 488 inwoners met een ww-uitkering thuis. Dat zijn er iets meer dan een maand eerder, maar nog altijd ruim minder dan aan het begin van dit jaar. Ook elders in Nederland liep de werkloosheid voor het eerst in jaren weer op. In augustus was 3,5 procent van de beroepsbevolking van 15 tot 75 jaar werkloos.

Helft vacatures lastig in te vullen
Voor groeiende bedrijven is de lage werkloosheid een flinke uitdaging. Uit onderzoek van het UWV blijkt dat bijna de helft van de vacatures (45%) volgens werkgevers op dit moment moeilijk te vervullen is. Daarbij gaat het niet alleen om bekende tekortberoepen als metselaars, elektriciens, cnc-verspaners, programmeurs, verzorgenden, wijkverpleegkundigen, koks, vrachtwagenchauffeurs en leraren exacte vakken. Voor het eerst zijn er ook moeilijk vervulbare vacatures in verkoopberoepen, overheidsberoepen en bij juridische beroepen.

Ook krapte bij beroepen zonder instroomeisen

Het valt volgens het UWV verder op dat er dit jaar steeds meer moeilijk vervulbare vacatures ontstaan voor beroepen waar geen of nauwelijks instroomeisen worden gesteld. Voor deze beroepen heb je geen opleiding nodig, soms wordt wel gevraagd om certificaten die in een aantal dagen te halen zijn. Dit jaar gaat het om 20 beroepen: van assemblagemedewerker tot asbestverwijderaar, van heftruckchauffeur tot verkeersregelaar en van schoonmaker tot verkoopmedewerker tankstation.
Vier van de vijf werkgevers die hun vacatures moeilijk kunnen vervullen verrichten extra inspanningen. Zo zetten zij vacatures uit via meer of andere wervingskanalen.

Geplaatst op: 24-10-2019