Werkeloosheid Nijkerk daalt met 2,3 procent

NIJKERK – Het gaat nog altijd goed met de Nijkerkse economie. Dat blijkt uit een daling van de werkeloosheid in de afgelopen maanden.

In oktober ontvingen 866 Nijkerkers een ww-uitkering, een daling van 2,3 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Volgens het UWV hebben vooral werknemers met een achtergrond in de landbouw en uitzendbranche goede papieren. Zij vinden momenteel relatief snel werk. Ook bouwvakkers en timmerlieden zijn gewild, doordat de bouw weer aantrekt.

Wie bij een bank of verzekeraar werkte, vindt moeilijker een nieuwe baan. Maar iets meer dan 1 op de 3 medewerkers uit de financiële sector vindt binnen een jaar een nieuwe werkgever. Als zij opnieuw aan de slag gaan is dat meestal niet in hun vakgebied. Relatief veel financieel professionals maken volgens het UWV een doorstart als zzp’er.

Het werkloosheidspercentage in Nijkerk ligt momenteel op 3,9%. Dat is lager dan elders in de regio Amersfoort (4,2) en ook onder het landelijk gemiddelde van 4,7%. De uitkeringsinstantie heeft niet louter goed nieuws. Ruim de helft van de werkloze Nijkerkers is namelijk ouder dan 50 jaar. Oudere werknemers vinden relatief lastiger een nieuwe baan.

Geplaatst op: 10-01-2017