‘Gemeente Nijkerk kiest voor kwaliteit’

De aantrekkende economie zorgt voor een run op Nijkerkse bedrijfskavels. Demissionair wethouder Patricia van Loozen legt uit hoe de gemeente Nijkerk daarmee omgaat.

“Elke week kloppen er zo’n drie tot vier bedrijven bij ons aan om te informeren naar kavels op De Flier. Het gaat daarbij om bedrijven uit Nijkerk, maar ook uit de omliggende gemeenten en zelfs de Randstad. Natuurlijk is niet elke aanvraag even concreet, maar als we iedereen de ruimte zouden geven? Dan zijn de laatste 18 hectare die we hebben snel op. Dat willen we niet. De komende jaren kunnen we in verband met provinciale afspraken namelijk niet zomaar een nieuw bedrijventerrein aanleggen. En dat zou tot gevolg kunnen hebben dat we groeiende Nijkerkse bedrijven in de toekomst niet vast kunnen houden.”

“Daarom hebben we als college samen met het gronduitgifteteam een aantal uitgangspunten en een checklist opgesteld waarmee we aanvragen van bedrijven beoordelen. We kijken onder meer hoe innovatief en duurzaam een bedrijf is, of ze met hun plannen hoogwaardige werkgelegenheid (liefst mbo+) creëren en of ze iets toevoegen aan de bedrijvigheid in Nijkerk. We bieden bijvoorbeeld graag ruimte aan de (missende) schakels in de food en foodsupply chain. Ook de bouwplannen zelf nemen we onder de loep: zijn die duurzaam, krijgt het pand een hoogwaardige uitstraling die past bij de beeldkwaliteit van andere panden op De Flier? In gesprek met ondernemers gaan we ook in op de impact die de vestiging in Nijkerk heeft op de verkeersstromen en de woningmarkt.”

“Het komt regelmatig voor dat we aanvragen afwijzen. We denken dan wel met ondernemers mee. Misschien is een bestaand pand op één van de andere bedrijventerreinen een optie? En Zeewolde verwelkomt bijvoorbeeld graag grote warehouses, die veel grond nodig hebben. En bij aanvragen van hele grote spelers hebben we in FoodValley-verband afgesproken dat we transparant en in overleg bekijken in welke gemeente zo’n bedrijf het beste past.”

“We zijn dus zuinig op de invulling en uitstraling van De Flier. Dat is ook precies één van de redenen waarom er nu zoveel interesse is in kavels. Ik kan alvast verklappen dat het terrein de komende tijd nog meer uitstraling krijgt, want binnenkort zetten we handtekeningen onder een aantal mooie plannen voor nieuwe bedrijfspanden…”

FBF_7795 (Medium)

De Flier - Iteq (3) (Medium)

Geplaatst op: 17-04-2018