Wat heb je liever, klanten of fans?

Dit weekend publiceerde De Correspondent een alleraardigst artikel , met de prikkelende kop “Dit is de nieuwe internetbubbel: online advertenties”. In het artikel gebruiken de auteurs een mooi voorbeeld, namelijk de pizzeria die drie pubers inzet om kortingsbonnen uit te delen. Één van de drie blijkt na een aantal weken een waar marketinggenie. De ene na de andere klanten gebruikt de bonnen die hij uitdeelt. De andere twee blijven verbaasd achter, hoe is dit mogelijk? Na wat aandringen vertelt hij zijn geheim: “Ik sta in de foyer van de pizzeria”.

Van marketing naar businessmodel
Een interessant onderwerp: hoeveel tijd, energie en geld steek je in de werving van klanten die sowieso wel waren gekomen? Of nog een stap verder, hoe kun je het zó spelen dat meer klanten uit zichzelf naar je toe komen? En dan wordt het interessant, want je hebt het dan minder over marketing en meer over je businessmodel.

Van klanten naar fans
Pieter Zwart van Coolblue heeft er zijn levenswerk van gemaakt. Met de slogan ‘Alles voor een glimlach’ heeft de blauwe internetgigant klanttevredenheid naar een nieuw niveau gebracht. Klanten werden fans. En fans zorgen voor nieuwe fans. Niet dat Coolblue geen online marketing meer doet, integendeel zelfs. Maar de naamsbekendheid bracht wel de kans om afgelopen jaar 325 afzonderlijke webshops samen te voegen in één centrale webshop en tegen alle trends in de negende fysieke elektronicawinkel te openen. Met slimme online marketing zorg je absoluut voor nieuwe klanten. Maar maak in je marketingbudget ook ruimte voor klanttevredenheid. Want fans komen ook zonder Facebookadvertentie bij je terug.

Maar hoe zorg je voor fans, volgens de experts op internet?
1. Overtref verwachtingen. Wat kun je doen om je klant positief te verrassen, en het liefst op zo’n manier dat ‘ie het er de volgende dag nog over heeft?
2. Wees eerlijk. Geen smoesjes, maar gewoon toegeven dat je het niet goed hebt gedaan. En dat je alles eraan gaat doen om het te herstellen. Dat zorgt voor vertrouwen.
3. Geef aandacht. Het zorgt voor een sterke band met je klant. En uiteindelijk doen de meeste mensen het liefst zaken met iemand die ze vertrouwen en die top-of-mind is.
4. Reciprociteit. Mooi woord voor iets heel simpels: doe iets voor een ander, en vroeg of laat krijg je er wat voor terug. Karma.

Bart Nieuwenweg is eigenaar van Draad,
internetbureau in Nijkerk. Benieuwd naar hun
diensten? Neem dan contact op!

h draad.nl

Geplaatst op: 28-02-2019