Waarheid vs. privacy

Een bedrijfsleider die de inhoud van de kas deelt met collega’s, geld in zijn eigen zak steekt en producten meeneemt zonder te betalen. De bedrijfsleider wordt hierop aangesproken, maar ontkent in alle toonaarden. Helaas voor hem staat hij er gekleurd op. Verborgen camera’s hebben alles vastgelegd. Hij wordt door de werkgever op staande voet ontslagen.

In een poging zijn arbeidsovereenkomst te redden, stapt de werknemer naar de rechter. Hij beroept zich op zijn privacy. De werkgever mag niet stiekem camerabeelden van hem maken, dat is een inbreuk op zijn persoonlijke levenssfeer. Zonder de camerabeelden kan hij niet op staande voet worden ontslagen.

De werkgever verweert zich. Deze bedrijfsleider had opvallend vaak een kasverschil en kampte met te grote voorraadverschillen. In de wandelgangen gonsde het dat deze bedrijfsleider geld uitdeelde en producten uit de voorraad meenam zonder te betalen. De werkgever kon het alleen niet bewijzen. In overleg met het hoofdkantoor besluit de werkgever om bedrijfsrecherche in te zetten. Er worden verborgen camera’s opgehangen bij de kassa en in het magazijn. Op die beelden werd het vermoeden van de werkgever al snel bevestigd. En nu?

De werknemer heeft gelijk. Officieel mag een werkgever alleen in heel bijzondere situaties verborgen camera’s ophangen zonder de werknemers hiervan op de hoogte te brengen. Camerabeelden zijn bijzondere persoonsgegevens. Dan gaan alle AVG alarmbellen dus rinkelen. Helaas voor de bedrijfsleider gebruikt de rechter deze camerabeelden toch. De werknemer is terecht op staande voet ontslagen.

In de praktijk vindt een rechter het belangrijk dat de waarheid boven tafel komt. Vaak is dat belangrijker dan de privacy van de werknemer. Zeker als de camera’s tijdelijk worden gebruikt in verband met een concrete verdenking en zijn opgehangen op een plaats die voor iedereen vrij toegankelijk is, zoals de kassa, maar geen ernstige inbreuk maken op de persoonlijke levenssfeer, zoals een camera op het toilet of in de vrachtwagencabine.

De waarheid is hier, gelukkig, belangrijker dan de privacy. 1-0.

Hans Veldkamp is Juridisch Adviseur Arbeidsrecht bij Schuiteman bij Schuiteman Accountants &
Adviseurs. T: (0342) 47 34 44
E: hveldkamp@schuiteman.com