Verbindingen leggen onder een nieuwe naam

Verbindingen leggen. In mijn rol als wethouder vind ik dat belangrijk. Daarom ga ik regelmatig op bezoek bij bedrijven in de gemeente Nijkerk. Dat levert altijd mooie ontmoetingen op. Want als ondernemers eenmaal praten over hun passie en inspiratiebronnen…

Tijdens deze bezoeken vraag ik me altijd af: wat kan de gemeente Nijkerk voor jouw onderneming betekenen? Omgekeerd wil ik ook weten hoe de betreffende bedrijven invulling geven aan maatschappelijk verantwoord ondernemen en hoe ze samenwerken. Met name op dat laatste terrein is nog de nodige winst te boeken, merk ik regelmatig. Ondernemers weten lang niet altijd wat er zich bij collega’s op hetzelfde bedrijventerrein afspeelt.

Gelukkig ontmoet ik ook koplopers die juist op dit gebied initiatief tonen. Neem bijvoorbeeld Unica in Hoevelaken, die round table-gesprekken wil organiseren om bedrijven te verbinden en te informeren op het gebied van duurzaam ondernemen. Neem de Bieze Food Group, een kartrekker in parkmanagement en een duidelijke rol in de Regio FoodValley. Of Fije Visscher, die toegezegd heeft mee te willen denken bij het opzetten van het Food Production Centre.

Hier krijg ik veel energie van en die energie wil ik ook graag terugsteken in het bedrijfsleven. Soms moet ik daarbij een beetje op de rem trappen. We hebben als college namelijk niet voor niets gekozen voor het motto ‘samen de samenleving maken’. We willen meer ruimte geven aan burgers en bedrijven en dat betekent ook dat we veel bij informatie bij hen moeten ophalen.

Helaas zijn nog veel bedrijven – waaronder veel grote spelers – nog niet aangehaakt in de dialoog die we hebben opgezet. Mijn oproep is dan ook: sluit je aan! Maak je wensen kenbaar, geef aan wat je belangrijk vindt en doe mee!

Tot slot wil ik afsluiten met een persoonlijk tintje. Zoals sommigen van jullie weten is mijn eerste man na een lang ziekbed overleden. Dankzij hem ga ik al 41 jaar door het leven als Van der Hurk. Ik zou dat uit respect graag blijven doen, maar dat gaat niet langer. Op 8 juli ga ik namelijk hertrouwen en de wet verplicht me om dan mijn meisjesnaam te hanteren. Niet schrikken dus: ik ben na deze zomer niet weg of kwijt. Ik heet alleen voortaan Patricia van Loozen. En in die hoedanigheid blijf ik verbindingen leggen. Hopelijk ook met uw bedrijf!

Patricia van Loozen

Wethouder Economische Zaken