Vandaag meepraten over wat je morgen raakt

Mag ik je eens vragen om uit het raam te kijken? Veel van wat er in de directe omgeving van jouw bedrijf gebeurt, is belangrijk voor je bedrijfsvoering.

Neem bijvoorbeeld de uitstraling, de bereikbaarheid, de inrichting van de openbare ruimte en de veiligheid van het bedrijventerrein of de winkelstraat waar je gevestigd bent. Ze bepalen mede hoe graag medewerkers en klanten bij jou komen.

Het zijn allemaal zaken waar de gemeente over gaat. In de manier waarop we omgaan met jouw omgeving, willen we als gemeente graag rekening houden met jouw wensen en belangen. Alleen dan moeten we ze wél kennen.

Ik wil u dan ook oproepen om daar waar onderwerpen zich aandienen actief met ons mee te denken en in gesprek te gaan. Vertel me waar jullie tegenaan lopen in de omgeving. Omgekeerd kan ik je dan vertellen welke ontwikkelingen er bij de overheid spelen.

De komende jaren wordt er namelijk op lokaal en regionaal niveau een aantal belangrijke plannen gemaakt. Plannen die ook jouw bedrijf gaan raken. Denk bijvoorbeeld aan de Omgevingsvisie, waarin we vastleggen hoe we willen dat Nijkerk er in 2040 uitziet. Dan gaat het bijvoorbeeld ook over waar er ruimte is voor bedrijven om te groeien en waar niet.

Op regionaal niveau kan je denken aan de energiestrategie: hoe gaan we onze bijdrage leveren aan de klimaatdoelen? Of een mobiliteitsvisie voor de Regio Foodvalley, die invloed heeft op hoe we straks per weg, spoor en over water bereikbaar zijn.

Ik besef daarbij goed dat je als ondernemer druk bent met wat nu vandaag belangrijk is. Maar als je morgen niet voor verrassingen wilt komen te staan, is dit hét moment om mee te praten. Het maakt daarbij volgens mij niet uit of je producten verkoopt of diensten verleent. En of je nu mikt op een lokale klantenkring of handelt op de wereldmarkt; wat er in de buurt gebeurt, raakt ons allemaal. Laten we daarom met elkaar praten en samenwerken. Zodat die lokale ontwikkelingen straks een zo positief mogelijke bijdrage leveren aan jouw business.

Mariëlle Broekman-van der Pers is wethouder van de gemeente Nijkerk. Ze houdt zich onder meer bezig met bedrijventerreinen, economische zaken, de detailhandel en de afstemming tussen onderwijs en arbeidsmarkt.

www.nijkerk.eu

Geplaatst op: 20-10-2020