Van Duinkerken: toekomstgericht ondernemen op Arkerpoort

NIJKERK – Niemand kan meer om Van Duinkerken Sport & Kamperen heen sinds ze het nieuwe bedrijfspand langs de A28 betrokken. En dat was precies de bedoeling van de verhuizing. ,,We willen hét adres zijn voor Midden-Nederland als het gaat om sport- en kampeerartikelen. Grote zichtbaarheid en goede bereikbaarheid zijn daarbij cruciaal.”

Wie bij Van Duinkerken Sport & Kamperen over de drempel stapt, krijgt meteen heimwee naar de vakantie. Een reusachtige strandstoel en een terrashaard verwelkomen de bezoeker die op zoek is naar een tent, caravan of kampeerartikelen. ,,We waren precies op tijd open voor het kampeerseizoen’’, vertelt Ariën Appeldoorn, samen met Jan van Duinkerken eigenaar van de Nijkerkse megastore. ,,Het was nog even spannend of we dat zouden halen toen de aannemer failliet ging, maar uiteindelijk hebben we na negen maanden de deuren kunnen openen.’’

Duinkerken%20Nijkerk2

Seinen op groen
De nieuwbouw was een langgekoesterde wens van de ondernemers. Appeldoorn: ,,De gemeente Nijkerk had ons jaren geleden al op deze plek geattendeerd en heeft ons sindsdien fantastisch bijgestaan. Langzamerhand werden de plannen steeds concreter, tot op gegeven moment alle seinen op groen gingen.’’ Hoewel het nieuwe pand indrukwekkend te noemen is, heeft de kampeer- en sportwinkel niet zozeer een uitbreiding ondergaan op vierkante meters. ,,Het is met name een vooruitgang geweest qua functionaliteit’’, vult Jan van Duinkerken aan. ,,In de loop der jaren was het oude pand steeds verder uitgebouwd, waardoor de winkel onoverzichtelijk werd. Nu is de logistiek voor de klant én voor onze medewerkers en leveranciers enorm verbeterd. Bovendien hebben we een flinke efficiencyslag gemaakt op de caravanserviceafdeling en hebben we arbotechnische verbeteringen doorgevoerd.”

Duinkerken pandSparta Nijkerk
Het gebied waarop Van Duinkerken wel een flinke slag heeft geslagen is het sportassortiment. ,,De sportkledingafdeling is beduidend groter dan voorheen en krijgt ook steeds meer onze focus. We willen hét adres op sportgebied zijn voor de wijde regio. Lokaal waren we bovendien al kledingsponsor van onder meer v.v. Sparta Nijkerk en daar is nu tennisvereniging Sparta Nijkerk aan toegevoegd. Bovendien zijn we hoofdsponsor van de Nijkerkse tenniskampioenschappen’’, vertelt Appeldoorn. ,,In dit nieuwe pand zijn we flexibeler qua wisseling van collecties en seizoenen. Op dit moment staat de winkel nog in het teken van de zomer, maar in oktober/november bouwen we die weer om voor het wintersportseizoen.’’

Het nieuwe winkelen
Een belangrijke reden voor de investering was dat het Nijkerkse bedrijf zich wil richten op ‘het nieuwe winkelen’. ,,Namelijk het bieden van een beleving’’, verduidelijkt Appeldoorn. ,,Dat doen we door onze winkelinrichting maar dat zullen we de komende maanden verder uitrollen met sfeer en belevingspunten. Het verkoopteam bestaat uit mensen met passie voor hun productgroep waardoor de beleving een extra dimensie krijgt. Ook het ontmoeten staat centraal in de nieuwe winkel. Daarom is er het restaurant op de bovenverdieping waar mensen een kopje koffie of een broodje kunnen nuttigen en waar ruimte is voor ontmoeting. Tegelijk zijn we online steeds actiever via de webshop en e-mailnieuwsbrieven over onderwerpen die op dat moment actueel zijn; recent bijvoorbeeld tips voor caravanonderhoud van onze kampeerspecialist. We maken onze dienstverlening steeds persoonlijker, bijvoorbeeld door blogs van onze medewerkers. De specialisten die klanten online zien, kunnen ze in de winkel ook daadwerkelijk aanspreken met een vraag of voor advies. Wij geloven dat een fysieke winkel onverminderd belangrijk blijft, maar de winkelfunctie verandert wel naar inspireren en adviseren.’’

Doorpakken
Hoewel het economisch steeds beter gaat blijft een dergelijke grote investering op zijn minst spannend te noemen. ,,Dat is het ook zeker’’, erkent Appeldoorn. ,,Zeker in een tijd waarin meer bedrijven sluiten dan openen. Tegelijk zijn we net op tijd dit project aangegaan. De markt trekt aan en als detaillist moet je mee in die flow. Klaar zijn voor de toekomst. Sinds de verhuizing hebben we een groot aantal nieuwe klanten mogen verwelkomen, dat geeft vertrouwen. Tegelijk overheerst de nuchterheid.’’ Van Duinkerken: ,,Daar staan Ariën en ik hetzelfde in; de start is goed geweest, we hebben ons succes van de afgelopen vijfenveertig jaar mogen verzilveren, maar nu moeten we doorpakken en niet stil blijven zitten. We moeten de klant blijven inspireren en specialisme bieden. Alleen dan blijft hij ook in de komende decennia bij ons terugkomen.’’

http://www.vanduinkerken.com

Duinkerken nijkerk_0001

Geplaatst op: 20-09-2016

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Business in Nijkerk

Business in Nijkerk is een platform voor onafhankelijk zakennieuws. Tegelijkertijd hebben bedrijven in deze gemeenschap zelf ook zoveel nieuws te melden. Die boodschap voor hen formuleren is óók de missie van Business in Nijkerk.