Vaker in de file bij Hoevelaken

HOEVELAKEN – Het is in deze dagen nauwelijks meer voor te stellen, maar nog niet zo lang geleden stonden er dagelijks files op de snelwegen in de regio. De A1 tussen knooppunt Hoevelaken en Barneveld belandde vorig jaar op de tweede plek in de file top-50.

Dat blijkt uit een rapportage van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De filezwaarte kwam hier uit op 209.848 kilometerminuten per jaar. Dat getal komt tot stand door de gemiddelde filelengte op een traject te vermenigvuldigen met de duur van de file.

70,9 miljoen uur vertraging
Mede door de economische groei in 2019 nam de drukte op de snelwegen vorig jaar verder toe. Het aantal uren dat we samen in de file stonden steeg met 7 procent. In totaal liepen alle Nederlanders samen vorig jaar 70,9 miljoen uur vertraging onderweg op, bijvoorbeeld omdat er file stond of langzamer gereden kon worden dan is toegestaan.

Ook in de omgekeerde richting stond het vaak vast op de A1 bij Hoevelaken. De A1 tussen Barneveld en Hoevelaken neemt een 34e plek in op de fileranglijst. Om de files en vertragingen op te lossen, wordt de A1 tussen Baarn en Barneveld verbreed. De planning is dat de werkzaamheden daarvoor in 2021 beginnen en transporteurs en forenzen ergens tussen 2023 en 2025 gebruik kunnen maken van de extra rijstroken.

Drukste stukje asfalt
Eerder concludeerde ook de ANWB al dat het misgaat op de wegen rond Hoevelaken. Volgens de cijfers van deze organisatie nam de filezwaarte op de A1 tussen Voorthuizen en Amersfoort vorig jaar met 34 procent toe. In de ochtendspits is het traject zelfs het drukste stukje asfalt van Nederland volgens de ANWB.

Geplaatst op: 17-04-2020