Trots op Techniek naar Nijkerk

NIJKERK – Nijkerk krijgt in het voorjaar van 2018 een nieuw evenement dat jongeren moet inspireren om te kiezen voor een loopbaan in de techniek. Tijdens Trots op Techniek geven 6 tot 8 maakbedrijven een kijkje achter de schermen van hun productieproces.

“Het wordt voor bedrijven in de maakindustrie steeds lastiger om technici te vinden en ze vervolgens aan zich te binden”, vertelt initiatiefnemer en innovatiemakelaar Wicha Benus. “Dat komt mede doordat techniek uit ons dagelijks leven is verdwenen. We zien niet wat voor gaafs en uitdagends er achter al die gevels op bedrijventerreinen gebeurt. Jongeren kunnen zich daardoor moeilijk voorstellen hoe mooi een technisch beroep is. Ze denken al snel aan blauwe overalls en vieze handen, terwijl veel technisch werk tegenwoordig hightech is”.

Trots op Techniek komt uit Barneveld, waar inmiddels twee succesvolle edities plaatsvonden. “De laatste editie werd door 150 jongeren bezocht. Van vmbo’ers tot universitair studenten”, vertelt Benus. “Zij kregen onder meer een kijkje achter de schermen bij windmolenbouwer Lagerwey Wind en bij Moba, ’s werelds grootste producent van eiersorteermachines. De kracht is dat je dit samen doet. In je eentje is het als bedrijf lastig om jongeren naar je bedrijf te krijgen, maar als je lokaal samenwerkt op dit gebied kun je bijvoorbeeld makkelijker scholen laten aanhaken.”
Nu het concept in de gemeente Barneveld zijn waarde bewezen heeft, polste Benus of er ook in Nijkerk behoefte is aan zo’n lokaal promotie-evenement voor techniek. “De reacties waren zeer positief, dus we gaan ervoor. We zijn nog op zoek naar een aantal Nijkerkse bedrijven die willen meedoen. We zoeken ondernemingen die een tastbaar product maken en waar echt iets te zien is. De techniek op zijn mooist. Dat is het beeld dat we willen uitdragen.”

Bedrijven die meedoen aan Trots op Techniek openen op vrijdagmiddag en zaterdagochtend hun deuren voor publiek. De vrijdagmiddag is exclusief bedoeld voor jongeren, op zaterdag zijn ook andere Nijkerkers met een technische achtergrond welkom. “Denk aan mensen die vroeger altijd gesleuteld hebben. Als je zulke zij-instromers aan je kunt binden is dat ontzettend waardevol. In Barneveld zagen we dat ook engineers die buiten de regio werkten langskwamen om zich te oriënteren. Een aantal koos naar aanleiding van Trots op Techniek voor een baan bij een lokaal bedrijf. Zo zie je maar weer hoe belangrijk het is om je bedrijf op een podium te zetten.”

Trots op Techniek ondersteunt de bedrijven op organisatorisch en promotioneel gebied. Deelnemers bepalen zelf het programma binnen hun bedrijf. Geïnteresseerde bedrijven kunnen mailen naar welkom@trotsoptechniek.nu of kijken op www.trotsoptechniek.nu.

Geplaatst op: 26-10-2017