Trots op jullie veerkracht

Het zijn spannende tijden voor veel ondernemers in Nijkerk, Hoevelaken en Nijkerkerveen. De coronacrisis raakt ook hier bedrijven volop.

Je zou maar net een winkel begonnen zijn. Je zou maar van de ene op de andere dag je omzet zien wegvallen. Ik zou willen dat ik de zorgen daarover kon wegnemen. Dat ik jullie wakker kon maken uit deze nare droom. De realiteit is dat ik dat niet kan. Onze rijksoverheid en wij als gemeente Nijkerk doen ons uiterste best om ondernemers te helpen. Maar we kunnen niet voorkomen dat onze economie een flinke tik zal krijgen.

Wat we wél kunnen doen is zoveel mogelijk naast jullie staan. Daarom hebben we bijvoorbeeld snel de teams uitgebreid die zich bezighouden met inkomensondersteuning en ondernemersregelingen en een een digitale ondernemersdesk corona ingericht. Hier kunnen ondernemers en zzp’ers terecht voor informatie en hulp bij het aanvragen van de verschillende steunmaatregelen. Je vindt alle informatie over het loket op: www.nijkerk.eu/ondernemersdeskcorona.

Wat we ook hebben gedaan, is zo snel mogelijk contact leggen met de verschillende ondernemersverenigingen en organisaties die betrokken zijn bij de bedrijvigheid in onze gemeente. Van de NOV tot Lekker Nijkerk en van de BHN tot Hartje Hoevelaken. Ik heb grote waardering voor hoe zij hun rol pakken in deze tijden.

Die halen bij ondernemers ook ongekende creativiteit naar boven. Ik zie bijvoorbeeld hoe modewinkels met nieuwe diensten komen, zoals private shoppen of het bezorgen en weer ophalen van speciaal voor klanten samengestelde kledingsets.
Ik zie verder grote saamhorigheid ontstaan. Bedrijven delen mondkapjes met ziekenhuizen, ondernemers stellen hun auto’s beschikbaar aan zorgverleners en veel inwoners gaan uit eten in eigen huis, waarmee ze lokale restaurants steunen. Zulke initiatieven raken me. Het doet je opnieuw beseffen dat economie niet draait om cijfers, maar om mensen.

Ik ben ook trots op de veerkracht die ik bij jullie ondernemers zie. Veerkracht die we straks hard nodig hebben als de samenleving weer op gang komt. Want dat is ook de realiteit: er komen weer andere tijden aan. Daar denken we als gemeente op dit moment eveneens over na. Wat moeten we nú doen om te zorgen dat we straks verder kunnen bouwen aan een sterk, levendig en ondernemend Nijkerk, Hoevelaken en Nijkerkerveen. Ik wens jullie het allerbeste.

Mariëlle Broekman-van der Pers is wethouder van de gemeente Nijkerk. Ze houdt zich onder meer bezig met bedrijventerreinen, economische zaken, de detailhandel en de afstemming tussen onderwijs en arbeidsmarkt.

Geplaatst op: 02-06-2020