Tóch een feestelijke maand

Juist nu de besmettingsaantallen teruglopen (althans, op het moment van schrijven), het aantal ziekenhuisopnames gelukkig terugloopt en er nu toch echt een vaccin in de maak lijkt te zijn, gaan mijn gedachten nog wel eens terug naar de begintijd van deze coronacrisis.

Zoals gebruikelijk begonnen we na de feestdagen met een relatief rustige, relaxte maand januari, alhoewel we natuurlijk ook al geluiden opvingen dat er in Wuhan (China) een vreemd maar ernstig virus de kop had opgestoken. Het leek er in eerste instantie op dat het allemaal van zeer tijdelijke aard zou zijn, maar samen met mijn mensen zijn we toch maar gelijk gaan nadenken over de impact van de gevolgen van zo’n mogelijke pandemie. En niet onterecht, zo bleek al snel. Als ondernemer weet je dan dat het je ongetwijfeld ergens gaat raken, in welke vorm of omvang dan ook. In mijn winkels duurt het in het algemeen circa twee weken voordat na noodzakelijke aanpassingen de logistieke operatie weer op orde is.

En aanpassingen moesten er gedaan worden! Een maximum aantal mensen in de winkel, een openingsuur voor kwetsbare mensen, mogelijkheid bieden tot het ontsmetten van handen en toezicht op anderhalve meter afstand. Vooral bij dat laatste mochten we blij zijn dat we eind 2019 net een nieuwe, ruime winkel hadden geopend. Ik was al ongelooflijk trots op mijn personeel, maar dat ben ik in de afgelopen acht maanden nog meer geworden. Vrijwel dagelijks vonden instructies plaats en die volgen zij zeer goed op. Belangrijk was om, ondanks de angst die er bij veel klanten te bespeuren viel, niet als een politieagent door de winkel te gaan lopen. De winkels moesten wel de kenmerkende, gastvrije sfeer blijven uitademen en dat is uitstekend gelukt.

Het is reuze-interessant om te zien dat mensen bewuster gaan winkelen tijdens zo’n crisis. We zagen meer spreiding (ook al doordat wij de openingstijden nog maar eens verruimd hebben tot 22.00 uur, zeven dagen per week), veel mensen nemen de waarschuwing ter harte dat zij momenteel niet met het hele gezin boodschappen moeten gaan doen en in de winkel wijst men elkaar gerust op het naleven van de richtlijnen. Het spreekt voor zich dat onze thuisbezorgdienst een vlucht nam. Ik adviseer iedereen gebruik te maken van die service!

Toen de tweede golf de kop op stak hebben wij vanzelfsprekend het COVID-19-draaiboek weer op tafel gelegd. Dat ging allemaal iets makkelijker, omdat wij natuurlijk veel beter wisten wat ons te wachten stond. We hopen net als iedereen, op verdere verruiming van de maatregelen zodat we er met z’n allen toch een feestelijke decembermaand van kunnen maken. En dat zeg ik zeker niet uit eigen belang, Nijkerk is wel weer toe aan wat gezelligheid.  Echter bovenal geldt: blijf vooral gezond!

Gerard van den Tweel

Geplaatst op: 08-12-2020