Tijd dringt voor regelen energielabel C

NIJKERK – Vanaf 2023 moeten alle kantoorgebouwen in Nederland minimaal een energielabel C hebben. Kantoren met een lager label mogen daarna niet meer gebruikt worden. In Nijkerk gaat het om bijna 60% van de kantoorgebouwen. Wat te doen? De gemeente Nijkerk heeft op www.duurzaam-nijkerk.nl alles op een rij gezet.

De tijd dringt voor ondernemers die nog geen actie hebben ondernomen. Vanaf 1 januari 2023 moeten kantoorpanden in Nederland minimaal een energielabel C hebben. Er zijn wat uitzonderingen, maar in de regel geldt deze verplichting voor alle kantoren groter dan100 m². In de gemeente Nijkerk gaat het om 130 van in totaal 206 kantoorgebouwen (peildatum herfst 2021) die een energielabel lager dan C, of geen enkel label hebben. Indien dit niet verandert, zullen deze panden vanaf 1 januari 2023 niet meer gebruikt mogen worden als kantoor.

Een strakke deadline dus. Om ondernemers te helpen bij het verduurzamen en aanvragen van een (nieuw) energielabel, heeft de gemeente Nijkerk een informatieve website opgetuigd, waarop onder meer een handig stappenplan is te vinden. De website bevat ook informatie over alle mogelijke fiscale regelingen en subsidieregelingen voor het verduurzamen van kantoorgebouwen, best practices en antwoord op veelgestelde vragen.

Goed om te weten: de energielabelverplichting wordt in 2030 opnieuw verhoogd, naar energielabel A. Maakt u direct de stap naar label A? Dan heeft u niet alleen de komende jaren een lagere energierekening, maar voorkomt u ook dat u in de toekomst opnieuw kosten moet maken.

www.duurzaam-nijkerk.nl/ondernemer

Geplaatst op: 17-02-2022