Tientallen aangiftes van factuurfraude

NIJKERK – Diverse Nijkerkse bedrijven zijn in de afgelopen weken het slachtoffer geworden van factuurfraude. Bij de politie zijn inmiddels zo’n vijftig aangiftes binnengekomen.

De facturen werden in mei gestolen uit openbare brievenbussen in Nijkerk en omgeving. Nadat het rekeningnummer op de factuur is aangepast, zijn de facturen opnieuw gepost. Klanten maakten hierdoor het openstaande bedrag open naar het verkeerde rekeningnummer.

Complex
Het onderzoek naar de fraude loopt nog, laat politiewoordvoerder Paul Koetsier weten. ,,De sporen die we nu hebben wijzen naar het buitenland. We werken daarom samen met buitenlandse instanties en natuurlijk ook met banken. Dit soort fraudezaken is zeer complex om op te lossen. De daders verschuilen zich vaak achter valse identiteiten, waardoor het lastig is om ze te traceren.”

Slachtoffer
Eén van de gedupeerde bedrijven is Ros Zonwering & Decorette uit Nijkerk. ,,Toen ik achter de factuurfraude kwam, heb ik meteen alle klanten gebeld waarbij nog facturen open stonden. Daar zaten een paar hele grote bedragen tussen. Je moet dan denken aan tienduizenden euro’s. Als die ook verkeerd overgemaakt waren, had ik mijn deuren wel kunnen sluiten. Gelukkig bleef de schade uiteindelijk beperkt tot circa 5.000 euro”, vertelt Heinz Ros (lees zijn volledige verhaal over de factuurfraude).

Tips
De politie raad ondernemers aan om altijd het rekeningnummer op een factuur te controleren. Sinds de invoering van het IBAN-nummer zijn banken niet meer verplicht om dat te doen. Gedupeerden doen er goed aan om altijd en direct aangifte te doen. De stichting Fraudehelpdesk, die ondernemers informeert en aangesloten leden met juridische hulp bijstaat, krijgt regelmatig meldingen van factuurfraude. De stichting adviseert ondernemers die geld hebben overgemaakt naar een verkeerd rekeningnummer om zo snel mogelijk de bank te bellen waarnaar het geld is overgemaakt. ,,Stuur deze bank bovendien een kopie van een originele factuur én een kopie van de vervalsing. Doe ook aangifte bij de politie. Een kopie van de aangifte stuurt u naar de bank van de begunstigde.”

Geplaatst op: 24-06-2016