Terugblik 2021: ‘Focus in opdrachten is verlegd’

Corona, stijgende grondstofprijzen, een ongekende krapte op de arbeidsmarkt, tegenslag na tegenslag voor de horeca…2021 was me het jaartje wel. Nijkerkse ondernemers blikken terug, maar ook vooruit. En dan blijft ondanks alles optimisme de boventoon voeren.

Gerwin den Braber, Commercieel Manager bij Lightboxx in Nijkerk
“Dit was het eerste volle jaar dat we vanuit ons nieuwe pand op een zichtlocatie langs de A28 in Nijkerk werken en dat heeft enorm veel aandacht en interesse vanuit heel Nederland opgeleverd. Eigenlijk veel meer dan we van tevoren hadden verwacht. Lightboxx heeft al met al een zeer succesvol jaar gehad. We zijn als b2b-onderneming gerelateerd aan de bouwbranche, en zoals iedereen weet is die booming. De behoefte aan mooie verlichting is bovendien gegroeid; de tijd dat het een sluitstuk of een noodzakelijk kwaad was, ligt ver achter ons.”

Bestedingsgedrag
“Onze klantenkring is verdeeld in vier segmenten: horeca, kantoren, woningen en retail. Daarvan heeft een deel door corona een flinke klap gehad en daardoor is de focus in onze opdrachten verschoven. In het afgelopen jaar hebben we veel meer opdrachten gerealiseerd voor woningen dan voorheen. De rente is laag, woningen worden voor veel geld verkocht en het bestedingsgedrag is veranderd. Dat is in ons voordeel.”

Uitdaging
“Wat minder leuk is, is de extreme prijsstijging van grondstoffen zoals aluminium, koper en ijzer. We proberen hier niet al te veel in mee te buigen en op een voorzichtige manier een gezonde prijs richting de klant te berekenen. Om werk zitten we tijdens deze extreme groei niet verlegen, maar wél een uitdaging vormt het vinden van goede medewerkers. Daarom geven we trainingen en coaching aan interieurstylisten en onderhouden we nauwe contacten met scholen. In januari komen bijvoorbeeld zestig leerlingen van een school uit Harderwijk bij ons langs om te kijken wat we hier doen. We laten ze zien dat werken in de techniek ontzettend leuk kan zijn.”

Geplaatst op: 13-12-2021