Terugblik 2021: ‘Corona is trigger voor digitalisering’

Corona, stijgende grondstofprijzen, een ongekende krapte op de arbeidsmarkt, tegenslag na tegenslag voor de horeca…2021 was me het jaartje wel. Nijkerkse ondernemers blikken terug, maar ook vooruit. En dan blijft ondanks alles optimisme de boventoon voeren.

Bart Nieuwenweg, eigenaar internetbureau Draad in Nijkerk

“2021 is een goed jaar geweest voor Draad. Door corona zagen veel organisaties de noodzaak van digitalisatie van hun bedrijfsprocessen, omdat ze hun klanten niet zoals voorheen fysiek konden bereiken. Denk bijvoorbeeld aan een dierenwinkel die online zijn spullen is gaan verkopen. Of aan bedrijven met vertegenwoordigers die nergens meer binnen mochten komen en behoefte hadden aan digitale tools om klanten te bereiken en omzet te genereren. Corona heeft in die zin echt als een trigger gewerkt om strategische digitaliseringstrajecten in gang te zetten en businessmodellen om te gooien. Het resultaat is dat er in veel ondernemingen veel efficiënter gewerkt wordt. Een goed voorbeeld is een evenementenorganisator die voorheen met accountmanagers werkte. Voor hen hebben we een online tool ontwikkeld waar klanten zelf hun gegevens invoeren en er vervolgens een offerte op maat uitrolt. Het resultaat: een 24/7 online accountmanager die structureel meer klanten binnenhaalt.”

Thuiswerken
“Het thuiswerken vormt wel een uitdaging. We werken met zo’n vijftien jonge gasten die allemaal een dag of twee op kantoor werken. Dat betekent dat sommige van hen elkaar soms wekenlang niet zien. Het is lastig om de goede sfeer die we hier hebben vast te houden. Natuurlijk hebben we onze online tools, maar er gaat nou eenmaal niks boven een echte fysieke vrijdagmiddagborrel.”

“Een tip voor collega-ondernemers? Kijk in je bedrijfsproces waar er veel repeterende handelingen worden gedaan. Daar ligt in veel gevallen een digitale verbeterslag te wachten. En zeker in de huidige krappe arbeidsmarkt betekent dat winst voor je organisatie.”

Geplaatst op: 13-12-2021