Taxeren blijft lokaal maatwerk

Ben, hoeveel zou mijn bedrijfspand ongeveer waard zijn? Die vraag krijg ik nog weleens. Natuurlijk kan ik een globale schatting afgeven. Maar dat is nog lang geen taxatie.

Bij de waardering van bedrijfspanden nemen we veel factoren mee in onze beoordeling. Allereerst kijken we naar de specifieke eigenschappen van het pand zelf. Voldoet het pand nog wel aan de huidige wensen en eisen? Zijn de installaties en voorzieningen op orde? Hoe zit het met de onderhoudskosten en duurzaamheid? En is er een energielabel? Maar ook; hoe functioneel is het pand te gebruiken en kan het in de toekomst geschikt worden gemaakt voor alternatief gebruik?

Nijkerk is geen Amersfoort

Daarnaast is de locatie van het pand zeer belangrijk. Nijkerk is geen Amersfoort. En Arkervaart geen Arkerpoort. Per bedrijventerrein of kantorenpark kan de aantrekkelijkheid sterk verschillen. De ligging ten opzichte van de snelweg, de aanwezige voorzieningen eromheen, de kwaliteit en diversiteit van andere bedrijven op het terrein, de uitstraling en kwaliteit van het gebied en de mate van leegstand en verpaupering spelen daarbij een belangrijke rol.

Marktsituatie van groot belang

Ook de marktsituatie is uiteraard van groot belang.  Want als een mooi pand op een goede locatie toch niet in trek is bij gebruikers, dan heeft dat uiteraard invloed op de waarde. In de huidige situatie van overaanbod en leegstand kan dat betekenen dat voor panden waarvoor al lange tijd geen gebruiker is gevonden, de waarde sterk is gedaald.

Ervaring onontbeerlijk

Om al deze factoren goed te kunnen beoordelen is de kennis en ervaring van een lokale makelaar onontbeerlijk. Door onze eigen research en onze lokale makelaarspraktijk zijn wij uitstekend op de hoogte van de actuele marktontwikkelingen en gedane transacties. Bovendien voldoen al onze taxaties aan de normen van de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM) en de richtlijnen van het Platform Taxateurs en Accountants (PTA). Onze bedrijfsmakelaars zijn ook gecertificeerd bij de NRVT, het kwaliteitsregister van makelaars en taxateurs in Nederland. Wij worden dan ook erkend door alle geldverstrekkende instellingen, banken en verzekeringsmaatschappijen.
Ben van de Velde,
vestigingsmanager Domicilie Nijkerk