‘Sparta is een nieuw hoofdstuk in mijn leven’

Het is een rustige doordeweekse dag als we Rijk Veer treffen bij De Ebbenhorst. In het sportcomplex heerst een serene rust. Naast wat vogels en het geluid van een enkele passerende auto is het stil op de sportvelden. Een schril contrast met de drukte die er in de avonden en weekenden heerst.

Met ruim 1.500 voetballers, 400 niet-spelende leden en 450 vrijwilligers is Sparta Nijkerk een bloeiende voetbalvereniging. Toch is het juist in deze rustige uren waarin misschien wel het belangrijkste werk wordt gedaan: het aanboren van de fondsen die nodig zijn om een voetbalclub van dit formaat financieel gezond te houden. De 69-jarige Rijk Veer heeft hier inmiddels een dagtaak aan. Als relatie- en sponsormanager is hij fulltime in de weer met het vinden en binden van potentiële nieuwe leden voor het zakelijk hart van de voetbalvereniging: BusinessClub Sparta Nijkerk.

Fulltime vrijwilliger
Het relatiemanagement kost de oud-ondernemer gemiddeld 35 tot 40 uur per week. Beviel het gepenioneerde leven niet? Hij lacht: “Heel eerlijk? Na een jaar of twee, drie jaar heb je dat pensioen echt wel gezien. Althans, ik had mijn beide kinderen al geholpen met klussen, was op vakantie geweest met mijn kleinkinderen en qua tuinieren wist ik ook van gekkigheid niet meer wat ik moest doen. Als telg uit een echte horecafamilie ben ik gewend om hard te werken en veel onder de mensen te zijn. Die bedrijvigheid miste ik enorm. Op gegeven moment zei ik dan ook tegen mijn vrouw: Schat, ik ga weer werken. Het gaat me niet om het geld, maar ik móét iets doen.”

BusinessClub-voorzitter Nico Fiegen had de gepensioneerde Rijk, als Nijkerkerveener met een groot lokaal netwerk, al enige tijd op zijn radar. “In eerste instantie had ik een paar keer bedankt voor de eer. Ik had namelijk helemaal niets met voetbal. Tot ik na die paar jaar pensionering het thuis wel gezien had en dacht: waarom zou ik niet eens gaan horen wat ze te vertellen hebben? Na één gesprek met Fiegen en Hans Appeldoorn, voormalig operationeel manager bij de businessclub, was ik om.”

Informeel netwerk
BusinessClub Sparta Nijkerk bestaat anno 2019 uit maar liefst 170 leden. Deze lokale bedrijven worden elke thuiswedstrijd van het eerste eftal uitgenodigd voor een gezellig samenzijn in de Boni BusinessHome. In deze stijlvol oranje ingerichte ruimte kunnen zij onder het genot van een hapje en een drankje niet alleen de voetbalwedstrijd bekijken, maar elkaar ook ontmoeten. Die informele netwerkfunctie is voor veel bedrijven doorslaggevend geweest in de keuze voor het sponsorschap, zo merkte Veer al snel. “Aan de ene kant heb je natuurlijk de echt fanatieke Spartanen, maar aan de andere kant heb je ook veel sponsoren die vooral een bijdrage willen leveren aan het verenigingsleven in hun vestigingsplaats. Of die willen investeren in de club waar veel van hun medewerkers en diens kinderen sporten. Maar wat onze BusinessClub natuurlijk ook uniek maakt zijn de netwerkmogelijkheden. Er is in de regio geen ander platform waar je zoveel ondernemers in een informele setting bij elkaar vindt. Een wedstrijd is niet alleen een unieke ervaring, maar ook een sociaal samenzijn met een vleugje – vaak informeel – zakendoen.”

Verbinding
Het verbinden van al deze lokale ondernemers is een taak die Rijk Veer op het lijf geschreven is. “Als voormalig horeca-ondernemer heb ik een groot netwerk, maar ook in deze huidige functie kom ik bij allerlei bedrijven over de vloer. Hierdoor heb ik een goed beeld van wat er speelt en welke bedrijven mogelijk iets voor elkaar kunnen betekenen. Sowieso zie je dat veel van onze businessclubleden elkaar opdrachten gunnen. Die verbindende factor is minstens zo belangrijk voor onze BusinessClub-leden als het voetbal zelf.”

Inmiddels is Sparta Nijkerk niet meer weg te denken uit zijn leven en begint hij zoetjesaan zelfs het spel al wat te doorgronden. Toch is het BusinessClub-werk geen vanzelfsprekendheid voor de pensionado die al zijn hele leven met verschillende gezondheidsklachten kampt. “Gelukkig word ik bij mijn taken ondersteund door partners als Business in Nijkerk, Online Leadbox en SalesSpot, maar ook door mensen zoals Henk Haverlach. Hij is mijn geheugen als het gaat om alle reclame op en rond de velden en is echt onmisbaar voor mijn werk. Ik heb de afgelopen vier jaar grote bewondering gekregen voor hem en de vele mensen die zich belangeloos inzetten voor Sparta. Het aansturen van een voetbalclub als deze is qua intensiteit te vergelijken met het runnen van een bedrijf. Alleen kun je een vereniging dan weer niet leiden als een onderneming. Onze honderden vrijwilligers zijn gedreven, maar hebben ook allemaal een druk leven. Besluitvorming en uitvoerende werkzaamheden vergen meer tijd dan in het bedrijfsleven. Logisch ook. Geen enkele vereniging kan zonder vrijwilligers, maar dat heb je pas in de gaten als je er zelf mee gaat werken en je in dit leven stort.”

Wat vier jaar veldwerk voor Sparta Nijkerk Veer heeft opgeleverd? “We hebben niet alleen Nijkerk, maar steeds meer de hele regio weten te bereiken. Een middagje Sparta is een begrip geworden. Ook merken we dat steeds meer jongere ondernemers zich aansluiten. En – niet geheel onbelangrijk – ook steeds meer dames. Er is een vaste groep vrouwen die elke zaterdag met veel plezier langskomt in de Boni BusinessHome voor een praatje en een drankje. Dat is een verrijking voor de BusinessClub en het maakt ook dat ik mijn sponsoringwerk kan blijven doen”, lacht Veer. “Want het is één van de redenen waarom mijn vrouw oogluikend toestaat dat ik wekelijks zoveel uren in deze mooie vereniging steek.”

www.businessclubspartanijkerk.nl

Geplaatst op: 18-06-2019