Samen werken aan grote opgaven

Onze samenleving verandert in rap tempo. We staan voor verschillende belangrijke keuzes en opgaven. Hoe zorgen we voor een  gezond ondernemersklimaat, ook op de lange termijn? Waar en hoe faciliteren we nieuwe bedrijfslocaties? Hoe gaan we om met de klimaatopgave? Hoe behouden we een vitale toekomstbestendige agrarische sector?

Zo zijn er meer vraagstukken waar we wat mij betreft alleen door goede samenwerking tussen ons als gemeente en jullie als ondernemers antwoord op kunnen geven. We willen regelmatig met ondernemers in gesprek over zaken die bedrijven direct raken. Als gemeente willen we ondernemers betrekken bij de keuzes die we maken. Ook is het belangrijk dat we alle behoeften goed in beeld hebben, zodat we die kunnen inbrengen als we overleggen in de regio. Met sommige ondernemersnetwerken overlegt de gemeente al op regelmatige basis. Hoe mooi zou het zijn als we deze gesprekken kunnen uitbreiden naar alle ondernemers in Nijkerk, Hoevelaken en Nijkerkerveen? Dit om samen zaken op te pakken.

Slimme oplossingen
Allerlei onderwerpen kunnen aan de orde  komen, van veiligheid tot verduurzaming en van innovatie tot ondermijning en de buitenruimte. En natuurlijk ons economisch beleid of hoe we omgaan met onze beschikbare ruimte . Er zijn veel nieuwe huizen nodig, bedrijventerreinen zijn of raken vol, er is ruimte nodig voor landbouw, recreatie, toerisme, natuur en landschap.

Niet alles kan en niet alles kan tegelijk. We moeten dus zoeken naar slimme oplossingen voor de complexe puzzels. Denk bijvoorbeeld aan mogelijkheden om functies te combineren, maar ook aan het verdichten van de ruimte die we al gebruiken. Bijvoorbeeld door bestaande plekken om te wonen en te werken op een efficiëntere manier in te richten.

Het gaat dus om actuele vragen en keuzes die ook direct de ontwikkeling van jouw bedrijf raken, voor nu én voor de langere toekomst.  Ik kijk er naar uit om jullie over al deze opgaven te spreken.

Mariëlle Broekman-van der Pers is wethouder Economische Zaken van de gemeente Nijkerk.

www.nijkerk.eu

Geplaatst op: 22-04-2021