RIZZ verovert de wereld met designmat en -bezem

Met de nodige aandacht voor details werd in 2001 de nieuwe villa gebouwd van ondernemersechtpaar Evert Zuiddam en zijn (inmiddels overleden) vrouw Trudie. Voor de finishing touch bij de royale glazen tuindeuren werd naarstig gezocht naar een passende deurmat. Toen dat niet lukte, besloot het echtpaar zelf een design mat te ontwerpen en zag RIZZ Design het levenslicht.

Inmiddels veegt een groeiende klantenkring in binnen- en buitenland met plezier de voeten op een RIZZ-mat van Nijkerkse bodem. De prijs? Tussen de 500 en 1200 euro.

Wat is er in vredesnaam zo bijzonder aan een deurmat om er een dergelijk bedrag voor neer te tellen? Evert Zuiddam kan zich deze vraag levendig voorstellen, maar weet er tegelijkertijd moeiteloos een antwoord op te formuleren. Want de collectie binnen- en buitenmatten die onder de naam RIZZ Design de wereld veroveren, weet zich nadrukkelijk te onderscheiden van zijn ‘gewone’ productgenoten. Allereerst het design. Een deurmat mag mooi zijn, aldus Evert, oogstrelend zelfs. Passend in een luxe omgeving. Neem de buitenmat met massief teak. Een hardloper dankzij zijn aluminium profielen, gepoedercoat in antraciet, wit of zwart. Daarnaast is de functionaliteit ervan natuurlijk heel belangrijk: zand en vuil vallen eenvoudig door het open profiel. Het hart van de deurmat? Dat is de borstel, een product dat decennialang door de voorouders van Evert en anno 2020 nog steeds wordt gefabriceerd in Nijkerk: reguliere borstels en tochtweringen. Deze hoogwaardige borstels worden verwerkt in de luxe buiten-deurmatten en geven ze hun unieke kenmerk mee.

Gouden kans

Maar weer even terug in de tijd. Fantastisch natuurlijk, dat ene prachtig ontworpen prototype op het terras van hun eigen villa in Putten. Maar hoe breng je zo’n luxe mat nou op de nationale en liefst ook internationale markt? “Daar zijn we goed over gaan nadenken. Wie zijn onze potentiële klanten? En waar komen ze? Onze conclusie: op de designtentoonstelling Maison et Objet in Parijs. Die wordt bezocht door gerenommeerde agenten en retailers uit de hele wereld. In september 2006 kregen we de gouden kans om de RIZZ-deurmat daar te presenteren. Wij geloofden er in: als ze op deze mat gaan staan, vallen ze vanzelf stil en kijken ze naar beneden. En zijn ze overtuigd. Zo ging het ook. Een internationale doorbraak. Sindsdien hebben we RIZZ-dealers en gebruikers in steden als Oslo, Stockholm, Hamburg, Amsterdam, Antwerpen, Londen, Parijs, New York en overal daartussenin.”

Corona bracht de verkoop van RIZZ-deurmatten in het tweede kwartaal van dit jaar in een stroomversnelling. De geavanceerde webshop werd in combinatie met een online marketingcampagne versneld operabel gemaakt toen in maart de winkels in Nederland en het buitenland op slot gingen. De verkoopcijfers waren vervolgens verbluffend. “Elke dag zien we de verkoop stijgen. Niet alleen in Nederland, maar ook in bijvoorbeeld Duitsland en Amerika. Orders van particulieren en bedrijven, maar ook van online handelaren die ze in grote aantallen kopen. Natuurlijk hadden we bepaalde verwachtingen, maar dit succes overstijgt alles waarop we hadden durven hopen.”

Personeel

Het succes brengt de nodige uitdagingen met zich mee. Op logistiek gebied, maar ook wat betreft de personele bezetting die met rasse schreden op een tekort aankoerst met de huidige 20 mensen. Geen reden voor paniek, relativeert Zuiddam, maar zeker een mooie gelegenheid om in Nijkerk nieuwe werknemers te zoeken en te vinden. Maatschappelijk betrokken als hij is, zoekt hij deze nieuwkomers ook in de categorie ‘werkzoekenden met een afstand tot de arbeidsmarkt’. “Het werk leent zich er uitstekend voor. Alle matten bestaan uit losse onderdelen die in elkaar gezet worden in onze fabriek. Door de groei willen we de huidige productieruimte vergroten en zo werkruimte creëren voor nieuwe mensen.”

Anno 2020 ligt een groot deel van de verantwoordelijkheden inmiddels op de schouders van de vorig jaar aangetreden directeur Arjan Nederhand. De 33-jarige Harmen van Huffelen wordt klaargestoomd als productieleider. Maar ondanks zijn leeftijd (hij werd dit jaar 66) is Zuiddam nog actief en enthousiast betrokken bij de bedrijfsvoering van RIZZ. “Het is fijn dat het bedrijf ook zonder mij kan. Maar ik geniet van de ontmoetingen met mensen, kan mijn creativiteit en energie erin kwijt en heb nog zoveel ideeën voor mooie en functionele designproducten.”

Voordat er meer RIZZ-design op de markt komt, ligt de focus voor de komende jaren op de matten. Want door de jaren heen heeft hij met vallen en opstaan een belangrijke les geleerd, geeft Zuiddam aan. “Belangrijk is om eerst voldoende publiek op te bouwen dat je merk kent en waardeert. Mensen moeten niet een product ontdekken, maar een merk omarmen. Daar gaan we de komende tijd aan werken. Met onze matten, maar ook met ongelooflijk mooie maar functionele bezems. En daar hebben we onze handen voorlopig wel vol aan.”

www.rizz.design

Volgend jaar bestaat het Nijkerkse bedrijf RIZZ BV 80 jaar. Begonnen in 1941 onder de naam Gezu BV (afkorting van gebroeders Zuiddam) droegen in de afgelopen acht decennia verschillende familieleden Zuiddam ieder op hun eigen manier bij aan de totstandkoming van het bedrijf zoals het anno 2020 bestaat. De productie van borstels en tochtweringen staat nog steeds centraal, maar de onderneming verlegde in de afgelopen jaren met luxe binnen- en buitendeurmatten en -bezems de koers richting een marktgeorienteerde werkwijze, en speelt onder de naam RIZZ Design in op de vraag van de klant in een wereldwijde markt. De fabriek is gevestigd aan de Ambachtsstraat 11 in Nijkerk.

Rizz3

Geplaatst op: 09-12-2020