Provincie pompt 240 miljoen in Gelderse economie

ARNHEM – De provincie Gelderland investeert de komende vier jaar 240 miljoen euro in de Gelderse economie. Speerpunten zijn de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt, de bereikbaarheid van Gelderland en het versterken van innovatie.

Dat blijkt uit het nieuwe coalitieakkoord Samen voor Gelderland. Daarin staan de provinciale plannen voor de periode 2019 tot 2023. Het bestuur van de provincie wordt in die periode gevormd door VVD, CDA, GroenLinks, PvdA en ChristenUnie. De SGP biedt gedoogsteun.

De Gelderse economie staat er goed voor. De werkgelegenheid groeit hard, maar het is volgens het nieuwe college belangrijk om te blijven investeren in het vestigingsklimaat en de kennisinfrastructuur als basis voor innovatie. Die innovatie moet vaker zijn weg gaan vinden naar het mkb als het aan het nieuwe provinciebestuur ligt.

Een tekort aan personeel, met name in de zorg en techniek, remt volgens Gelderland op dit moment de economische groei al. Daarom wil de provincie samen met mbo-instellingen extra inzetten op het zorg- en techniekpact.Ook krijgen gemeenten meer vrijheid om huisvesting voor arbeidsmigranten te faciliteren.
Met groei van bedrijventerreinen is de provincie de komende jaren terughoudend. Er komen pas nieuwe meters beschikbaar als alle bestaande ruimte benut is. “We willen lege bedrijfshallen in het landschap voorkomen en circulair bouwen versterken.”

Bedrijven die passen bij ‘het dna van Gelderland’ en iets toevoegen aan regio’s zoals FoodValley blijven welkom. Grote logistieke centra kunnen op minder animo rekeningen. “Die worden alleen toegestaan op locaties aan logistieke corridors die op provinciaal en regionaal draagvlak kunnen rekenen en een positieve impact hebben op de lokale en regionale werkgelegenheid.”

Geplaatst op: 18-06-2019