Populair dropje van Nijkerkse bodem

Nederland is een echt dropland. Een flink deel van de lekkernij die we jaarlijks verorberen, wordt in Nijkerk geproduceerd. Dagelijks verlaten zo’n 2 miljoen Harlekijntjes de productieruimte van Festivaldi, gevestigd aan de Westkadijk.

De geur van drop is al ver buiten de vier etages tellende productieruimte te ruiken. Met daverend geraas rollen tienduizenden zwarte snoepjes de vrolijk gekleurde verpakking in, richting de verpakkingsrobot die doosjes vol zakken drop keurig rangschikt op een pallet. Klaar voor vertrek naar Bakker Logistiek in Zeewolde, van waaruit de supermarkten in Nederland worden bevoorraad.

Merk
Begin jaren negentig stonden hier nog de bonbonlijnen van chocoladefabrikant Baronie. Inmiddels sieren al ruim tien jaar de vrolijk kijkende Harlekijntjes de gevel van de fabriek. Festivaldi ontstond in 2005 toen toenmalig marketing-directeur Peter van der Meulen zich uitkocht uit chocoladefabrikant Baronie-De Heer. Huidig directeur Mirjam Debets stamt nog uit deze ‘Baronietijd’, zoals ze het lachend uitdrukt. Als kwaliteitsmanager werkte ze jarenlang in Rotterdam, totdat ze in 2006 door Van der Meulen werd gevraagd als kwaliteitsmanager bij Festivaldi te komen werken. ,,Peter van der Meulen was op het idee gekomen om de Harlekijntjes als merk uit te dragen. Hij is degene geweest die er een bekend merk van heeft gemaakt.’’

Overname
Festivaldi heeft een roerige vijf maanden achter de rug. Het bedrijf kwam voor honderd procent in handen van Katjes International. Na het vertrek van Peter van der Meulen werd Mirjam Debets gevraagd de functie van directeur in te vullen. Ze moet nog wennen aan haar nieuwe rol, vertelt ze. Maar ze kent het bedrijf als geen ander en de rust is inmiddels weergekeerd in de Nijkerkse fabriek. Dagelijks worden er meer dan 2 miljoen Harlekijntjes geproduceerd, samen goed voor 15.000 kilo. Van de vijf verschillende smaken (zoet, zout, salmiak, fruit en gember) wordt de zoete variant verreweg het meest gegeten. Het geheim? Die zit hem in de combinatie van smaak en structuur, weet Mirjam Debets. ,,De smaak is mild, de structuur is zacht. De dropjes zijn lekker dik, wat een prettige sensatie geeft bij het kauwen. Blijkbaar vinden mensen dat lekker.’’

Nieuwe smaak
Zelf stond ze aan de wieg van de Harlekijntjes met gembersmaak, de variant die twee jaar geleden aan het assortiment werd toegevoegd. ,,We wilden eens iets anders. Gember heeft een uitgesproken smaak en is vrij gewaagd in combinatie met drop. We zijn er mee gaan experimenteren, gewoon in mijn eigen keuken. Aan een dropmengsel in een pannetje voegde ik gemberpoeder toe en dan blijven proeven en proberen. Uiteindelijk vonden we de juiste verhoudingen en hebben we een proeflading gemaakt in de fabriek. Ik weet nog dat ik naar de Toko-groothandel hier in Nijkerk reed voor een kilozak gemberpoeder. Met de salmiak-variant hebben we hetzelfde gedaan. Eerst thuis in de keuken experimenteren en proeven, en vervolgens stappen zetten om het in de productie te zetten.’’

Toekomst
Haar ambities voor de toekomst zijn helder. ,,Onze positie versterken en meer drop verkopen. Dat doen we bijvoorbeeld door vanaf komend najaar ook grotere zakken van 550 gram te produceren. Als fabrikant zijn we afhankelijk van de supermarkten; nemen ze wel of niet onze drop in hun assortiment op? Als kleine producent hebben we niet de financiële middelen om schapruimte te kopen. Daardoor liggen we bij de meeste supermarkten helemaal onderin. Dat is een groot nadeel, want vaak zijn de schappen halfleeg en ligt de drop onzichtbaar achterin én onderin het schap. Desondanks zijn Harlekijntjes uitgegroeid tot de populairste dropjes van Nederland. En daar zijn we hier in Nijkerk trots op.’’

Zo wordt Nederlands meestgegeten snoepje gemaakt

Drop is bijzonder populair in Nederland. Per jaar wordt circa 30 miljoen kilo drop gegeten. Dit is ongeveer 2 kilo per hoofd van de bevolking. Drop is daarmee de populairste snoepsoort in Nederland. Je kunt op meer dan 80.000 verkooppunten in Nederland drop kopen. In totaal geven we er jaarlijks zo’n 150 miljoen euro aan uit. Hoe ze drop maken bij Festivaldi? Eerst worden de ingrediënten (waaronder suiker, glucose en melasse) volgens recept met elkaar vermengd tot ‘dropwater’ en gekookt met stoom. Deze dikke vloeibare drop wordt vervolgens door een gietmachine in de bekende ‘clownvormpjes’ gegoten. Deze vormpjes worden eerst met behulp van gipsen of aluminium mallen gestanst in bakken met zetmeel. De volgegoten bakken worden opgestapeld en twee dagen in speciale kamers bij hoge temperatuur gedroogd. Aan het einde van het droogproces moet de drop nog een paar uur afkoelen in het poeder, waarna de bakken met de gedroogde drop omgekeerd kunnen worden. Het gietpoeder wordt gezeefd en opnieuw gebruikt en de dropjes worden schoon geblazen en geborsteld. Ze worden vervolgens machinaal verpakt en opgehaald voor transport richting supermarkten en andere verkooppunten.

Geplaatst op: 23-06-2016

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Business in Nijkerk

Business in Nijkerk is een platform voor onafhankelijk zakennieuws. Tegelijkertijd hebben bedrijven in deze gemeenschap zelf ook zoveel nieuws te melden. Die boodschap voor hen formuleren is óók de missie van Business in Nijkerk.