Platform voor ambitieuze vrouwen

Het aantal vrouwen in de top van het bedrijfsleven blijft landelijk achter, maar in Nijkerk lijkt dat anders te liggen. Met drie vrouwen op een wethouderspost waarvan één op Economische Zaken zijn vrouwen goed vertegenwoordigd in het Nijkerkse. Business in Nijkerk sprak met twee ambitieuze vrouwen van de businessclub ‘Vrouwen & Zaken’. ,,Hun gedrevenheid is aanstekelijk.’’

Vrouwelijke ondernemers maken inhaalslag’, kopte het Centraal Bureau voor de Statistiek recent. Was in 2007 nog 31 procent van de startende ondernemers een vrouw, in 2014 was dit percentage opgelopen tot 37 procent. Geen schokkende cijfers, maar toch een stijgende lijn.

Een positieve ontwikkeling vindt Helma van Ramshorst van Autobedrijf Van Ramshorst. ,,Vrouwelijke ondernemers blijven in Nederland nog te vaak onderbelicht. Hier in de regio zijn tal van ambitieuze vrouwen – of ze nu zelfstandig zijn of een leidinggevende functie hebben – die dagelijks mooie resultaten behalen en een podium verdienen. Neem Janny Looijen van Korpershoek Transport & Logistiek, die nu een internationaal opererend bedrijf leidt dat ooit aan de keukentafel begon. Dat soort verhalen inspireert. Daarom heb ik vijf jaar geleden samen met mijn zus Gea Hogeveen de netwerkorganisatie Vrouwen & Zaken opgericht.”

Trots uitdragen
Dat er behoefte was aan een businessclub geënt op vrouwen bleek al snel na de oprichting. Helma: ,,We groeiden hard en hebben inmiddels een mooi ledenbestand opgebouwd van veertig ondernemende vrouwen uit diverse branches, afkomstig uit onder meer Nijkerk, Amersfoort, Harderwijk en Soest. Het doel is inspiratie. Via workshops, bedrijfsbezoeken, presentaties door spraakmakende gastsprekers en sportieve evenementen. Daarnaast is het een platform om onderling contacten te leggen en van elkaar te leren. Dat we gestimuleerd worden om met trots uit te dragen waar we voor staan.”

Want dat is iets waar het bij vrouwen soms nog aan schort, merkt ook Diana van der Meer, eigenaar van evenementenbureau Spooky & Sue Events, die dit seizoen de taken van Helma van Ramshorst en haar mede-bestuursleden heeft overgenomen. Beide dames waren ooit collega’s bij Rabobank Nijkerk, maar gingen beiden het ondernemerspad op. Helma runt al jaren samen met haar partner Autobedrijf Van Ramshorst in Nijkerk. Zeewoldenaar Diana heeft naast haar eigen bedrijf een akkerbouwbedrijf met haar partner. Ze telen gewassen, wekken windenergie op waarmee maar liefst 500 huishoudens van stroom worden voorzien en beheren onroerend goed.

Het succes
Al met al genoeg zakelijke bezigheden. Toch is ze erg bescheiden als ze erover vertelt. ,,Dat is vrouwen-eigen denk ik. Ze doen van alles, maar je hoort er minder over. Ze zijn bescheiden over hun zakelijke successen. In netwerkorganisaties, waar meer haantjes lopen, is het voor een vrouw daardoor lastiger om gehoord te worden. Dat verklaart denk ik het succes van Vrouwen & Zaken. Er is behoefte aan een plek waar onderling ideeën en ervaringen worden uitgewisseld zónder dat het meteen een gezelligheidsclubje wordt. We bieden onze leden een serieus, inhoudelijk en zakelijk programma, en de gezelligheid komt er uiteraard bij.”

Grote kracht is ook de regionale insteek. ,,Veel andere businessclubs zijn lokaal gericht. Maar lokaal zie je altijd al dezelfde gezichten”, legt Helma uit. ,,Wij willen juist connecties stimuleren tussen bedrijven uit heel Midden-Nederland. Dat lukt goed, alleen vanuit de Flevopolder kunnen we nog wel meer ondernemers gebruiken. Daarbij komen we ook niet maandelijks, maar vijf keer per jaar bij elkaar. Iedereen is toch al zo druk en het geeft ons als bestuur de mogelijkheid om een kwalitatief goed programma neer te zetten.”

In vrouwelijke handen
Waarom zouden ondernemende vrouwen zich, buiten die regionale functie, toch niet aansluiten bij een ‘normale’ businessclub? Is het Nijkerkse ondernemersklimaat vrouwonvriendelijk? ,,Absoluut niet. De sfeer is prima. En er zijn genoeg dames die zich prima staande houden tussen mannen”, vertelt Diana. ,,Maar hoe graag je ook zou willen dat er zakelijk gezien geen enkel onderscheid is, lopen vrouwen toch tegen bepaalde onderwerpen aan. Zoals de combinatie werk-gezin, de omgang met personeel en met andere ondernemers. Toch meest mannen, aangezien slechts een derde van de bedrijven in vrouwelijke handen is. Het is prettig als je daar onderling op een professionele wijze over kunt sparren.”

Voor Diana was de aansluiting bij Vrouwen & Zaken het steuntje in de rug om Spooky & Sue Events, dat ze voorheen runde met een partner, in haar eentje voort te zetten. ,,De evenementen deed ik jarenlang naast mijn werk bij Rabobank Nijkerk. Ik heb erover gedacht om een dag of twee in loondienst te blijven. Maar vanaf de eerste Vrouwen & Zaken-bijeenkomst die ik bijwoonde was ik zo onder de indruk van de energie van die vrouwen. Hun gedrevenheid is zo aanstekelijk dat ik ervoor gegaan ben. En juist die inspiratie willen we vrouwen meegeven. Want uiteindelijk gaat het in zaken niet om wie of wat je bent, maar om wat je doet.”

Vrouwen & Sportief

Netwerkorganisatie Vrouwen & Zaken trapt het nieuwe seizoen af met een sportieve bijeenkomst bij Dorhout Mees in Biddinghuizen. Hier gaat de businessclub kleiduiven schieten met gediplomeerde instructeurs. De eerste reguliere bijeenkomst is op woensdag 14 september. Dan gaat het gezelschap naar Den Haag. Instroom van nieuwe leden is het hele jaar mogelijk.

vrouwenenzaken.nl

Geplaatst op: 23-06-2016