Pim van Duijn (IQBuzz) leeft om te creëren

Hij droomde eigenlijk van een carrière in ‘Hilversum’. Kwam terecht in de uitzendbusiness en runt nu al tien jaar zijn eigen reclamebureau. Pim van Duijn (IQBuzz) over zijn wonderlijke loopbaan waarin alle puzzelstukjes nu op hun plek lijken te vallen.

Soms wordt hij midden in de nacht wakker met een idee in zijn hoofd dat eruit moet. In zijn hoofd tollen de beelden en plaatjes door elkaar heen. Alsof je een volgezogen spons uitknijpt. Zo zoekt de creativiteit zich een weg naar buiten bij Van Duijn.

,,Reclame maken is geen kunst. Reclame tot kunst verheffen wél”, vertelt de ondernemer uit Hoevelaken. ,,Ik zoek steeds naar manieren om mensen aan het denken te zetten. Met een beeld. Een zin. Een concept. Een goede advertentie zou je eigenlijk ingelijst aan de muur moeten kunnen hangen.”

Natuurlijk. Ook Van Duijn maakt echt wel eens iets omdat een opdrachtgever het zo wil hebben. ,,Maar het gaat pas borrelen als ik de kans krijg om buiten de lijntjes te kleuren. Ik leef om te creëren. Om van niets, iets maken. IQBuzz staat voor intelligente reclame. Onze concepten moeten boven de middelmaat uitstijgen.”

Atypisch cv

Dat Van Duijn – zoon van een schooldirecteur en onderwijzeres – ondernemer zou worden? Dat zat er al vroeg in. Al op de middelbare school begon hij een fanclub van KISS, vooral bekend van de hit ‘I was made for loving you’ en de extravagante kostuums en beschilderde gezichten. Dertien jaar oud was hij toen hij zijn eerste abonnementen verkocht van zijn zelfgemaakte magazine over de Amerikaanse rockband. Ook het stencilen en verspreiden deed hij zelf.

Toch duurde het even voordat zijn eigen reclamebureau het licht zag. Na de middelbare school en zijn dienstplicht verkocht Van Duijn twee jaar brood en koek op de markt. Ook werkte hij bij twee reclamebureaus, voordat hij opnieuw de schoolbanken indook. Op advies van zijn ouders koos hij voor een studie Personeel & Organisatie. Het was het begin van een tien jaar durende loopbaan als intercedent, accountmanager en vestigingsmanager bij een technisch uitzendbureau.

Er zijn weinig mensen in de reclamewereld met zo’n cv, beseft Van Duijn. Toch zijn er raakvlakken tussen zijn huidige werkveld en zijn tijd in de uitzendbranche. ,,Personeel verkopen, want dat is het bemiddelen eigenlijk, vond ik geweldig. Ik was ook succesvol in het maken van de juiste matches. Verkopen doe ik eigenlijk nog steeds, alleen verkoop ik nu met IQBuzz creatieve concepten. Dat is abstracter dan een product of persoon aan de man te brengen, maar dat gaat me altijd goed af. Het gaat erom dat je mensen weet te overtuigen, te enthousiasmeren. Dat je roze wolken creëert en ze mee krijgt. Waarom mij dat lukt? Ik heb best een unieke mix in me: creativiteit en een commerciële instelling. Vaak zie je dat het óf óf is.”

Filmacademie

Waarom hij uiteindelijk toch de uitzendbranche achter zich liet? ,,Commercieel scoren is leuk, maar ik miste bij het uitzendbureau steeds meer de mogelijkheid om mijn creativiteit te uiten. Daar kwam bij dat ik als tiener al droomde van een carrière in ‘Hilversum’. Ik speelde toen cello in orkesten, waarmee we optraden in tv-programma’s. Ook woonde ik videoclip-opnamen van KISS in Toppop bij. Die tv-wereld was voor mij altijd een beetje een magische wereld.”
Terwijl hij overdag personeel aan het werk zette, begon Van Duijn daarom in de avonduren aan een filmopleiding. In die tijd schreef hij ook het scenario voor een Nederlandstalige komedie. Het ligt nog altijd op de plank. Een Jiskefet-achtige serie had hij op zijn netvlies. Gebaseerd op de bizarre ervaringen die hij opdeed bij het uitzendbureau. Hij sprak erover met John de Mol en mocht het pitchen bij onder andere Talpa, maar de televisie haalde het nooit.
Toch leverde de ervaring hem wél wat op. Want het was in die tijd dat hij grafisch ontwerper en latere zakenpartner Bertil Visser tegen het lijf liep. Visser hielp hem met de vormgeving van het boekje waarmee hij zijn tv-format presenteerde. En dat mondde uiteindelijk uit in de geboorte van IQBuzz.

Wending

Inmiddels lijkt Van Duijns zakelijke leven weer een wending te nemen. Met IQBuzz legt hij zich nog altijd toe op het bedenken en uitwerken van creatieve, originele concepten. Van een ontroerend scenario voor een filmpje tot de triggerende look en feel voor een website. Maar ook de brochure die je niet gelijk weggooit, teksten die beklijven, advertentie-concepten die opvallen in de massa of een logo-ontwerp dat de kern van een organisatie samenvat. ,,Waar ik trots op ben is als we waarde creëren met een concept dat mensen raakt. Maar een concept moet de klant ook wat opleveren, zoals een marketingcampagne waarmee je jouw investering weer terug verdient.”

Tegelijkertijd is de ondernemer bezig met het opzetten van een nieuw bedrijf. Van Duijn wil nog niet verklappen wat het wordt, maar het heeft te maken met de ervaringen die hij opdeed voordat hij reclameman werd. ,,Dat talent om te verkopen en mensen te verbinden, dat wil ik weer gaan inzetten. Uiteindelijk heeft het dus allemaal zin gehad en vallen de puzzelstukjes als het goed is straks op hun plek. Al vind ik dat niet eens het allerbelangrijkste in het leven. Het gaat er om hoe je herinnerd zou willen worden.”
kader

Pim van Duijn 2Muziek is de tweede liefde van Pim van Duijn. Jarenlang speelde hij cello in orkesten, maar ook gitaar in cover- en rockbandjes. Nog altijd schrijft hij regelmatig eigen songs en teksten. Van Duijn heeft een brede muzieksmaak, maar een bijzonder plekje is ingeruimd voor KISS, waar hij uit nostalgie en escapisme nog altijd groot fan van is. Niet alleen de muziek spreekt hem aan, maar ook het mysterie dat rond de band hangt. ,,Dat intrigeert me enorm. Het zijn marketinggenieën met meer dan 3000 gelicenseerde producten die na 43 jaar nog altijd wereldwijd arena’s uitverkopen. KISS slaagde er als één van de eerste bands in om van een band een ‘brand’ te maken. Zij denken dus ook out-of-the-box.”

Pim van Duijn is naast zijn werk bestuurslid van de Bedrijvenkring Hoevelaken-Nijkerk (BHN). Daar organiseert hij de bijeenkomsten en is hij verantwoordelijk voor de pr en communicatie. Op zijn conto staan onder meer een exclusief bezoek aan én ledenvergadering in de Tweede Kamer en een bijeenkomst met Foppe de Haan als spreker. ,,Ook hier geldt: ik wil mensen verbazen, verrassen en verbinden. Toen ik in 2008 bij deze club begon was het mijn doel om te verjongen en het grijze pakken-imago bij te stellen. Maar nog belangrijker is het om de leden erbij te betrekken. Luister en leg verbanden. Zo zijn we met de BHN naar creatief productiehuis Lukkien in Ede geweest. Daar waren we nooit binnengekomen als ik niet de architect (Wim van Bokhorst), die lid is, gevraagd had erin te bemiddelen.”

Geplaatst op: 16-02-2016

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Business in Nijkerk

Business in Nijkerk is een platform voor onafhankelijk zakennieuws. Tegelijkertijd hebben bedrijven in deze gemeenschap zelf ook zoveel nieuws te melden. Die boodschap voor hen formuleren is óók de missie van Business in Nijkerk.