Ouderwets? Winkel versus webshop

Het is vrijdagavond en de wasmachine is kapot. Vervelend, maar gelukkig heb ik de zaterdag om een nieuwe te kopen. Bij voorkeur bij de plaatselijke witgoedwinkelier. Ouderwets eigenlijk, want tegenwoordig struint iedereen het internet af.

Daarom besluit ik eerst maar eens een paar webshops te raadplegen. Ik had merk X. Wat kost een vergelijkbaar model? Ik zie verschillende types, variërend van € 500,- tot € 1.500,-. Morgenochtend in de plaatselijke witgoedwinkel eerst maar eens om meer informatie vragen.

Eenmaal in de winkel zie ik twee modellen van merk X en twee modellen van merk Y. Inderdaad tussen de € 500,- en € 1.500. Ik vraag naar de verschillen tussen de modellen en zijn advies is duidelijk. Het verschil zit hem in het gebruik. Het aantal wasprogramma’s en de hoeveelheid toeren bij het centrifugeren. Wat verbruikt een machine aan elektriciteit en hoeveel water wordt er verbruikt? De verschillen hierin zijn echt marginaal. Je bespaart hooguit een paar euro per jaar. Wat hij me meegeeft is dat merk Y echter een keer zolang meegaat. De uitleg volgt en ik begrijp hem.

Daarentegen is merk Y met € 999,- beduidend duurder dan de machine van merk X van € 699. Maar, merk Y heeft een cashback actie. Koop je de wasmachine vóór 15 maart 2019, dan krijg je € 150 retour. Ik heb de keuze gemaakt. Het wordt merk Y. Bij de webshop was dezelfde wasmachine € 75 goedkoper, maar geen letter over de cashback actie, dus uiteindelijk € 75 duurder. Oh ja, merk Y is bij de plaatselijke leverancier uit voorraad leverbaar en kan maandag geplaatst worden. U begrijpt het ik ben uitermate tevreden over de service.

Winkel versus webshop is voor u als ondernemer vast ook een thema. Wat heeft dit nu met verzekeren of Univé te maken? Heel veel! Bij Univé kunt u zowel ‘online’ als ‘offline’ uw zaken doen. Wilt u zaken regelen vanuit uw stoel, dan kijkt u op Unive.nl. Wilt u extra advies dan kunt u een Univé winkel bij u in de buurt binnenlopen voor een advies op maat of wij komen naar u door een bezoek op uw bedrijfslocatie.

Fijn dat alles digitaal kan! Maar ook fijn dat er deskundige adviseurs zijn voor advies.
Henk Roubos is vestigingsmanager van Univé Nijkerk.

www.unive.nl

Geplaatst op: 25-04-2019