Op naar een mooie eindsprint voor Sparta!

Het zijn roerige tijden in politiek Nederland. Het is goed om te zien dat het de gemoederen bezighoudt. Maar dat het regelmatig ontaardt in ongenuanceerde en ongefundeerde kritiek vind ik soms misplaatst. Ik snap heel goed dat wij als ondernemers ons steentje moeten bijdragen aan een goed economisch klimaat, maar ik durf te stellen dat we dat ook doen.

Ondernemend Nederland zet jaarlijks 800 miljard om, waarvan de helft via belastingen en sociale wetgeving ten goede komt aan de schatkist. Nederland mag dus best trots en zeker ook zuinig zijn op die ondernemers.Dat ik als ondernemer al 50 jaar lid ben van de VVD zal niemand bevreemden. Gelukkig leven wij in een land waar we vrij zijn om voor de partij te kiezen die het best aansluit bij onze idealen. Het is echter wel gewoon geworden om elkaar daar op televisie, in de kranten en via social media soms keihard op aan te vallen. Dat snap ik niet en dat is ook nergens voor nodig. Mijn partij sluit het best aan met waar ik voor sta en daarom ben ik niet alleen al zo lang lid, maar heb ik mij voor de provinciale verkiezingen ook verkiesbaar gesteld. Op het moment dat ik deze column schrijf zijn de uitslagen van de voorkeursstemmen nog niet bekend van de verkiezingen voor de Provinciale Staten, maar inmiddels weet ik wel dat ik in Nijkerk 1.200 voorkeursstemmen heb gekregen. Ik wil iedereen die op mij en op de VVD heeft gestemd daarvoor hartelijk danken.

Ik ga vanaf deze pagina geen lans breken voor de VVD-idealen. Ik zou wel om begrip willen vragen voor de mensen die ons land moeten besturen. Je hoort mij niet zeggen dat onze beleidsbepalers het stuk voor stuk allemaal geweldig doen, maar alleen maar kritiek leveren zonder een oplossing te kunnen aandragen is mij te gemakkelijk. De versnippering van partijen zorgt ervoor dat er veel partijen zijn die hooguit een oplossing voor één of twee issues hebben. Echter, de stad, de provincie of het land besturen vraagt een betere kijk.

Ook in Nijkerk is er nog veel te doen. Het ontwikkelen van gebieden (bijvoorbeeld het oude Jumbo-terrein of het voormalige Bronswerk-gebied) kan ons als van den Tweel Vastgoed niet snel genoeg gaan. Hopelijk draaien de ambtelijke molens binnenkort ook weer wat sneller, want als het papierwerk is goedgekeurd gaan we graag zo spoedig mogelijk aan de slag.

Gelukkig ben ik de laatste tijd ook wat vaker in de gelegenheid geweest om De Ebbenhorst te bezoeken. Ik hoop dat Sparta Nijkerk een wat mindere periode heeft afgesloten en dat er nog een mooie eindsprint volgt. Ik ken de ambitie van de club en zoveel gevoel heb ik wel bij de Nijkerkse sport dat ik van ganser harte hoop dat de club binnen afzienbare tijd toch haar weg zal vinden naar het hoogste amateurniveau van Nederland.

Gerard van den Tweel

Geplaatst op: 09-04-2023