Op naar duurzamer transport in 2026
De invoering van de vrachtwagenheffing verloopt volgens plan en zal in 2026 van start gaan. Minister Harbers heeft de Tweede Kamer recentelijk geïnformeerd over de voortgang via de vierde halfjaarlijkse voortgangsbrief. Deze nieuwe heffing, die deel uitmaakt van een breder beleid om de transportsector te verduurzamen, is gericht op zowel innovatie als naleving van Europese regelgeving.
De bouw van het heffingssysteem verloopt voorspoedig. Cruciaal in dit proces zijn de toldienstaanbieders, die verantwoordelijk zijn voor de inning en afdracht van de heffing. De afgelopen maanden zijn belangrijke stappen gezet zodat deze dienstaanbieders ruim voor de start van de heffing klaar zullen zijn met het sluiten van dienstverleningsovereenkomsten en de distributie van boordapparatuur. Dit zorgt ervoor dat de invoering in 2026 soepel zal verlopen.
Subsidies
Vanaf 26 maart 2024 kunnen ondernemers de AanZET-subsidie aanvragen voor emissievrije vrachtwagens. De belangstelling voor deze subsidie is groot, en er wordt verwacht dat het beschikbare budget voldoende is om ongeveer 600 emissievrije vrachtwagens op de weg te krijgen. Dit draagt aanzienlijk bij aan de reductie van CO2-uitstoot binnen de transportsector. Van 4 tot en met 31 maart 2024 vond de internetconsultatie voor de subsidieregeling private laadinfrastructuur plaats. De reacties hierop worden momenteel verwerkt, en het streven is om de regeling in het najaar open te stellen. Dit zal ondernemers verder ondersteunen bij de overstap naar emissievrij transport door hen te helpen met de kosten voor laadinfrastructuur. De Wet vrachtwagenheffing is op 1 januari 2023 gedeeltelijk in werking getreden, maar moet worden aangepast om te voldoen aan gewijzigde Europese tolheffingsregels. De belangrijkste wijziging betreft de tariefstructuur, waarbij tarieven mede gebaseerd worden op de CO2- emissieklasse van een vrachtwagen. Het wetsvoorstel hiervoor zal naar verwachting eind 2024 aan de Kamer worden voorgelegd. Met de start van de vrachtwagenheffing vervallen de belasting zware motorrijtuigen (bzm) en wordt de motorrijtuigenbelasting (mrb) verlaagd tot het wettelijk minimum. Artikel 29 van de Wet vrachtwagenheffing regelt dat de belasting zware motorrijtuigen wordt ingetrokken en het Eurovignet wordt beëindigd.
Vrachtwagenheffing
De Wet vrachtwagenheffing is op 1 januari 2023 deels in werking getreden, maar moet worden aangepast aan gewijzigde Europese tolheffingsregels. De belangrijkste wijziging: tarieven worden mede gebaseerd op de CO2-emissieklasse. Eind 2024 wordt het wetsvoorstel verwacht. Door de vrachtwagenheffing vervalt de belasting zware motorrijtuigen (bzm) en wordt de motorrijtuigenbelasting (mrb) verlaagd tot het wettelijk minimum.
Om de effecten van de vrachtwagenheffing te monitoren, wordt vrachtverkeer op snelwegen en andere wegen voor en na de invoering nauwlettend gevolgd. Mocht blijken dat er ongewenste uitwijk plaatsvindt, kunnen aanvullende maatregelen worden getroffen. Dit zorgt ervoor dat e invoering van de heffing niet leidt tot ongewenste verkeersverschuivingen. Met de geplande invoering van de vrachtwagenheffing zet Nederland een belangrijke stap naar een duurzamer en efficiënter transportsysteem, met duidelijke voordelen voor zowel het milieu als de sector zelf.
Remco Nonkes is adviseur en accountant bij Alfa Accountants en Adviseurs. Je kunt hem bereiken via rnonkes@alfa.nl
Geplaatst op: 14-10-2024
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!