Ook bouwmarkt start nu eigen opleiding

HOEVELAKEN – Kun je lastig aan personeel komen? Dan start je een eigen opleiding, lijken veel bedrijven tegenwoordig te denken. DGN Retail uit Hoevelaken voegde zich onlangs in het rijtje met ‘opleiders’, met de start van een mbo-opleiding die opleidt tot allround bouwmarktmonteur.

Het gaat om een tweejarige opleiding op mbo-niveau 3 die onder meer schoolverlaters en zij-instromers moet klaarstomen voor een functie bij één van de bouwmarkten van Hubo. DGN Retail is de franchisegever achter deze doe-het-zelfformule die 200 winkels in Nederland telt. Binnenkort opent in Hoevelaken een nieuwe vestiging.

Samenwerking met opleider
De opleiding bestaat zowel uit theorie als praktijklessen en is volgens DGN Retail ‘volledig ingericht op basis van het Hubo DNA’. Deelnemers krijgen niet alleen alle ins en outs over het monteren van o.a. wanden, plafonds, deuren, vloeren, keukens en sanitair mee, maar ook achterliggende kennis en theorie op het gebied van bijvoorbeeld bouwfysica en elektra. Onlangs vonden de eerste online lessen plaats, meldt DGN Retail in een persbericht. Het Hoevelakense bedrijf werkt voor de opleiding samen met Essenzo Business School.

Meer initiatieven in de regio
Eerder startte foodbedrijven in Nijkerk al met een eigen mbo-opleiding: de Food Academy Nijkerk (FAN). Ook in regiogemeenten als Barneveld nemen bedrijven zelf het heft in handen, met eigen techniek- en zorgopleidingen op mbo-niveau. Zo hopen ze de instroom van jong talent veilig te stellen in een arbeidsmarkt die al jaren krap is.

Geplaatst op: 22-04-2021